Blogs

De Sint

Hallo,

 

Wat spannend toch!

 

Vorige donderdag zetten de Superhelden hun schoentje klaar voor Sint en Piet, voorzien van wat lekkers voor hen.

De dag nadien konden de Superhelden niet wachten om naar de klas te gaan.

Oei, de wortel was voor de helft opgegeten, de suikerklontjes weg en de dankjes leeg.

Maar wat zat er in de schoen?

Een complimentje voor elke leerling.

En de geschenkjes? Die waren verstopt in de zithoek.

Tussen de zitzakken stond een keigrote rode zak omringd met snoep.

In de zak zaten vele dingen: Rubuxkubussen, mandalakleurboekjes met stiften en potloden, Knex, Twister, Feit of mening-spel, Woordzoeker en een wetenschappenontdekkingsdoos.

En wat troffen ze aan in de bank? Een zakje vol lekkers!

De dag kon niet meer stuk!

 

In de namiddag mochten ze de Sint en Piet in levende lijve ontmoeten.

Na het dansen van de Pietenmacarena kregen ze nog wat koekjes en las de Piet voor uit het boek van de Sint. Wat zijn ze flink geweest!

 

Tot volgend jaar, Piet en Sint. 

Thema " Sint en Zwarte Piet"

Dag lieve mama's en papa's,

 

Onze week werd schitterend gestart. Met een lach of een traan stapten 4 nieuwe kindjes onze Vlinderklas binnen! Welkom, Fenna, Sofia, Finn en Brent! Samen zullen we heel veel plezier beleven.

 

Na het verwelkomen zijn we gestart met een waarneming van Sint en Zwarte piet.

Onze juf had hiervoor allerlei spullen meegebracht o.a. verkleedkledij,

handpoppen, prentenboeken, een staf, een Zwarte Pietenzak,...

Al dat moois kwam op onze toontafel of in de speelhoekjes terecht.

 

We vroegen ons ook af of Sint en Zwarte Piet vrijdag speelgoed zouden meebrengen voor in onze klas. Maar hoe kan de Sint nu weten wat we graag zouden willen? Juf Kristel had een oplossing: we maakten samen met haar een brief voor Sint en Zwarte Piet. We keken in reclamefolders op zoek naar speelgoed. Uit een heleboel afbeeldingen kozen we er enkele om op onze brief te kleven.

 

Er werd ook hard gewerkt in ons klasje. We knutselden namelijk de hele week aan onze pietenmuts en onze stoomboot.

 

Donderdag hebben we samen onze schoen gezet. We waren tenslotte allemaal braaf geweest en hoopten dat de Sint en Zwarte Piet al eens vlugger naar ons klasje zouden komen.Een wortel, een klontje suiker, een flesje bier , onze wensbrief en mooie tekeningen van de kinderen konden dus niet ontbreken bij onze schoentjes!

 

En ja hoor, vrijdagochtend zagen we dat al onze schoentjes gevuld waren met een zakje vol lekkernijen én dat de tekeningen, het klontje suiker en het flesje bier verdwenen waren! Wat zagen we nog! → er stond heel wat nieuw speelgoed in onze klas. Dank u wel, lieve Sint en Zwarte Piet voor de vele klascadeautjes!

Vol spanning keken we natuurlijk uit naar hun komst. Vrijdagmiddag was het zo ver: eindelijk zagen we Sint en Zwarte Piet. Met onze zelfgemaakte pietenmuts op dansten we voor Sint en Zwarte Piet. Wat beleefden we héél veel plezier!

 

Volgende week werken we rond het thema “ schoenen” 

Mama's, papa's en kindjes, wees braaf! Wie weet komt de goede brave Sint misschien bij jullie thuis langs!

 

Veel plezier en fijn weekend!

Fladderende groetjes.

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

 

 

Thema:" Sint en Piet"

Dag mama en papa,

 

 

Wat een spannende week was dit ! Maandag kregen we te horen dat vrijdag de Sint en zijn Piet naar onze school kwamen. Iedereen was dan ook superflink in de klas , wie weet brengt de Sint iets voor ons mee.

 

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Op maandag  hebben we de kledij van Sint en Piet waargenomen. Er kwamen enkele moeilijke woorden aan bod: mijter, mantel, staf,…. Nadien konden we onszelf verkleden in de poppenhoek .Aan onze knutseltafel maakten we een heel leuk hoedje voor Sint en Piet en kleurden een kleurplaat voor Sint en Piet.

Op dinsdag oefenden we ons tellen en getalbegrip verder in. Telpiet kon niet meer tellen dus hebben wij hem geholpen. We telden hoeveel pluimen er op de pietenmuts moesten komen en hoeveel pakjes in de speelgoedzak moeten zitten. Zo kan ik het juiste aantal pluimen op de muts bevestigen en pakjes in de zak stoppen. Ook hadden we een dansje en liedje geleerd voor de Sint en Piet.

Op woensdag speelden we een kimspel. Onze juf nam 4 stukjes speelgoed en verstopte deze onder de pietenzak. Als de pietenzak weg was, was er ook één speelgoedje weg. Wij moesten raden welk stukje speelgoed er verdwenen was.  We kwamen nadien ook een voor een bij de juf voor een spelletje rond visuele discriminatie.

Op donderdag luisterden  wij naar het verhaal over Jules en de mijter. Wat was dat een leuk verhaal !Ook hier kwamen onze nieuwe woorden opnieuw aan bod. We  oefenden we ons liedje en dansje voor de Sint en Piet nog een keer in.

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Donderdagavond zetten we allemaal onze schoen klaar in de klas. Wie weet, komen de Sint en zijn Piet deze nacht wel op bezoek naar onze school.

Op vrijdagochtend waren we geschrokken. Onze schoentjes waren gevuld met lekkers en er stond ook speelgoed in onze zithoek. Wie heeft dat nu gedaan!  We keken samen naar het nieuwe speelgoed en gingen er onmiddellijk mee aan de slag in onze hoekjes.

Tijdens een kringgesprek  vertelden we over de Sint en Piet die straks  naar school gaan komen. Zo waren we een beetje voorbereid op hun bezoek.

Na de middag was het zover ! De Sint en Piet waren op onze school ! Ik heb mijn dansje en liedje super goed voor de Sint en Piet gedaan.

 

Afbeeldingsresultaat voor schoenen dag jules

Volgende week leren we over: Schoenen.  Brengen jullie een paar schoenen van mama of papa mee waarmee we mogen spelen in de klas. Graag de naam op de schoen voorzien zodat zeker de juiste terug meegaat naar huis.

 

Veel groetjes

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

in het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen

 

hallo iedereen

Na eee lange vakantie komen we terug opschool  we leerde nieuwe dingen zoals bij wiskunde en frans

deze week komen dakwerkers maarzezuijn noig niet aan gekomen dus gingen van plaats wisselen.

volgende week krijgt het vijfde een spuit voor medish onderzoek

dezeweek komt sinterklaasik hoop dat jullie braafzijn geweest

 

Herfstvakantie

Hallo iedereen,

 

Onze eerste bok van wiskunde is afgewerkt.

De eerste bloktoets zit erop.

En wat verliep dat goed!

Proficiat, Superhelden :-)

 

Halloween is nog niet voorbij of we denken al aan de Sint.

Wat zouden we graag krijgen van Sint en Piet en hoe gaan we hen vermaken?

Nog even wachten en dan is het zover.

 

Maar eerst genieten we allemaal van een welverdiende vakantie.

 

Groetjes

juf Twiggy en de Superhelden

Thema: kriebelspinnetjes

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules spin

 

 Nadat iedereen een plaatsje vond in onze zithoek, zijn we onze spinnenweek gestart met een waarneming van de spin. Onze juf had verschillende spinnen meegebracht naar de klas!

In onze knutselhoek hebben we onze fijne motoriek verder ingeoefend door o.a. poten bij de spin te tekenen en te schilderen met penseel.

We experimenteerden met een nieuwe techniek: “schilderen met een bolster.” Het was een leuke ervaring voor ons allemaal!

In de hoekjes speelden we enkele opvoedende spelletjes, leerden we buikjes en pootjes rollen met de plasticine, konden we ons verkleden en tekenden we zelf poten bij onze eigen fantasiespin. Onze spinnen werden echt fantastisch!

We speelden deze week een aantal spelletjes rond de begrippen “groot” en “klein”. Juf deed de spin verdwijnen. Nadien moesten we vertellen welke spin er verdwenen was. Ook de plaatsbegrippen “op”,”onder”,… kwamen deze week aan bod. Onze spin kroop rond een pompoen  en bleef telkens op een andere plaats zitten. Waar zit hij nu?

We leerden de plaatsbegrippen actief verwoorden. Nadien speelden we dit spelletje zelfstandig in de hoekjes.

We speelden een spel rond kleuren en oefenden deze week onze woordenschat verder in aan de hand van boekjes, prenten, praatplaten,…

 

Afbeeldingsresultaat voor jules sint

 

Na de vakantie gaan we starten met het nieuwe thema:” Dag Sint en Piet”. En ja hoor, de Sint komt op bezoek naar onze school op 9 november 2018.

 Hebben jullie thuis leuke spulletjes die passen binnen dit thema? Boekjes, prenten, knuffels, … zijn welkom in onze klas. Alvast bedankt!

 

Prettige vakantie!

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

 

 

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Herfst

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor jules herfst

 

Wat hebben onze Knuffeltjes de voorbije twee weken ervaren tijdens het thema:” Herfst”.

Op maandag leren we een liedje over de blaadjes die vallen van de bomen. We leerden hier ook een dansje op. We legden samen een patroon van twee verschillen.

Woensdag mochten gingen we op herfstwandeling naar de Leirekensroute ! Joepie ! Wat was het fijn om de herfst te ervaren met verschillende zintuigen. Kijken naar de bomen, te luisteren naar de dieren, ruiken en voelen aan de bladeren en herfstvruchten. Er kwamen ook heel wat wiskundige begrippen aan bod tijdens onze wandeling. Een dikke/dunne stam, lange/korte tak, veel/weinig blaadjes,…

Donderdag leerden we de plaatsbegrippen wat beter kennen: “onder, op, achter, voor,…”  We oefenden ons getalbegrip tot 3 verder in.

Een verhaal kon natuurlijk niet ontbreken. Onze juf vertelde er maar liefst twee. Jules en de blaadjes en Anna en de herfst. Aan de hand van de prenten herhaalden we de inhoud nog enkele keren doorheen dit thema.

Onze 2de week van thema de herfst zijn we op maandag gestart met een herhaling van tellen. We tellen nog eens ons herfstmateriaal. We leren allemaal tellen tot 3 en wie meer kan, liet dit ook zien.

Ook Halloween kwam al een beetje piepen in onze klas. We versierden onze klas en bereidden ons samen voor op onze tocht van vrijdag.

Woensdag herhaalden we nog eens de plaatsbegrippen: “op, onder, naast, achter, voor,…” en speelden met ons lied. We kregen hiervoor instrumenten en  probeerden de maat of het ritme van het lied na te spelen.

Vrijdag  kwamen we verkleed naar school. We waren wel wat griezelig verkleed want het was Halloween op school.  Die dag hebben we enkele workshops gedaan. Een spookje knutselen , schminken, een modeshow en een heksendans.

Afbeeldingsresultaat voor jules halloween

Naast al deze activiteiten viel er ook heel wat te beleven in onze hoekjes:

*ontdekken en experimenteren in de Herfsttafel.

*een opvoedend spel rond schaduwen

*herfstmateriaal sorteren

*Kralen rijgen over takjes

* nieuwe techniek: knikkerverven: een eikel

*een patroon van twee kleuren rondom onze eikel kleven

* een uil bekleven met gedroogde bladeren.

 

Volgende week leren we over kriebelspinnetjes om het nog wat kriebelend en spannend te houden voor Halloween en de start van de herfstvakantie !

Groetjes juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. We nemen afscheid aan het poortje!

 

thema: halloween

Beste mama’s en papa’s,

Vrijdagavond hielden we onze griezelige maar superfijne Halloweentocht. Het was ook dit jaar een groot succes. Hartelijke dank daarvoor.

Deze week werkten  we verder  rond het thema “ Halloween.”

We begonnen met een waarneming van verschillende pompoenen.

Zo ontdekten we verschillende groottes en vormen  maar ook verschillende gelaatsuitdrukkingen die op de pompoenen stonden.

Dinsdag gingen de Plopjes en Kikkertjes samen met juf Sofie en juf Cindy naar CC De Werf in Aalst.   We keken naar een voorstelling van “ De HUT”.

Woensdag vierden we de verjaardag van Berre.

We leerden ook nog een leuk versje rond spoken.

We deden ook een chronologie van pit tot pompoen . Hierbij ontdekten we de vicieuze cirkel.

We maakten met instrumenten ook onze eigen griezelmuziek waarbij  we ook bewogen als heksen.

HALLOWEENIk wens jullie alvast een fijne herfstvakantie toe.

Het thema na de vakantie is “ Sint en Piet”.

Groetjes

Juf Cindy