Blog: Knuffelklas

Thema:" bij de brandweer"

 

Gerelateerde afbeelding

Dag mama’s en papa’s,

 

De voorbije periode hebben we heel wat nieuwe ontdekkingen gedaan over de brandweer!

Wat stond er allemaal op ons programma:

*een waarneming van de brandweerauto en de brandweerman. We bekeken de onderdelen van het kostuum en de wagen.

*prentkijken:  we leerden samen handelingen en eigenschappen verwoorden van verschillende voorwerpen die op de prent afgebeeld stonden.

*een wiskundig spel met 3 brandweerauto’s!

*liedje leren:” tuut, tuut, tuut!”

*  brandweerwagens sorteren van groot naar klein!

*spelen met lied

*kimspel met verschillende attributen die aansluiten bij ons thema.

*beweging/ drama: handelingen van de brandweerman en brandweerwagen verwoorden en nabootsen.

*fijne motoriek:

                -knippen: de ladder van de brandweerwagen

                -schilderen binnen een vorm

                -met plasticine de brandweerslang rollen en vervolledigen

*ik schilderden een brandweerman/-vrouw.

*met de blokken een brandweerkazerne bouwen.

*zich verkleden en rollenspel in de poppenhoek.

*we vierden de verjaardag van Ferre, Nolan en Mauro. Zij werden 4 jaar! Proficiat xxx

*verhaal met losse prenten beluisteren en navertellen in kleine groep.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules pasen

 

Maandag gaan we starten met een nieuw thema:” Pasen/ Lente”. Hebben jullie leuke materialen die aansluiten bij dit thema? Breng ze gerust mee naar onze klas.

Ook graag een kleine schoenendoos om ons paasmandje te knutselen!

 

Alvast bedankt!

Fijn weekend!

Juf Veerle en juf Kimberly

 

 

 

                

 

Thema:' ballen en ballonnen'

 

Afbeeldingsresultaat voor jules ballon

Dag mama’s en papa’s,

 

 

De voorbije week hebben we volop met ballen, ballonnen en gaatjes  geëxperimenteerd.

We deden een waarneming van verschillende soorten ballen en ballonnen. We ontdekten ballonnen in verschillende vormen en kleuren.

Tijdens een bewegingsmoment speelden we het spel “ballenregen”. Hierbij gooide de juf alle ballen zo snel mogelijk uit een grote mand. Het was de bedoeling dat  we de ballen steeds terugbrachten voordat de mand leeg was.

We leerden ook een versje over een ballon. Tijdens dit bewegingsversje werden we allemaal omgetoverd tot ballon. We beeldden de inhoud samen uit.

In onze klas hadden we deze week een bewegingshoek. In het ballenbad konden we met allerlei soorten ballen en ballonnen experimenteren en spelen.

Afbeeldingsresultaat voor verschillende soorten ballen

Aan de ontdektafel konden we experimenteren met verschillende soorten ballen en ballonnen. Onze zintuigen werden volop geprikkeld.

We luisterden naar het verhaal van de blauwe ballon. We maakten op verschillende manieren kennis met dit verhaal: ”op het computerbord, met losse prenten en in ons computerhoekje van de klas”.

We hebben dit nadien verwerkt door onze eigen blauwe ballon te bestempelen met een ballon. Een strandbal werd versierd aan de hand van een knikkertechniek.   Nadien tekenden we er heel veel ballonnen bij. Zo oefenden we onze fijne motoriek verder in.

Afbeeldingsresultaat voor ballon

Woensdag speelden we een gezelschapsspel,nl.: “Bonte ballonnen”.We leerden ons aan spelregels houden , onze beurt afwachten en samen een spel te spelen. Ook tijdens het spel rumba rups onder begeleiding van de juf leerden we de balletjes op de juiste plaats leggen , dit terwijl de rups vrolijk in het rond danst.

 

Donderdag speelden  we het verhaal van 3 ballen: een wiskundig spel waarbij we leren omgaan met verschillende verschijningsvormen van het getal 3.

 

Vrijdag herhaalden we ons versje nog een keer en genoten de laatste dag van ballenpret!:)

Afbeeldingsresultaat voor jules carnaval

 

Volgende week gaan we werken rond het thema:” Carnaval”.  Leuke materialen die aansluiten bij dit thema zijn steeds welkom in onze klas.

Prettig weekend!

Juf Veerle en juf Lisa

Thema:" ziek zijn"

 

Dag mama’s en papa’s,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules is ziek

 

 Tijdens de winterperiode worden we allemaal wel eens ziek. De voorbije weken zijn er veel kindjes van ons Knuffelklasje getroffen door de windpokken.  Dit thema sloot dan ook perfect aan bij de leefwereld van onze kapoenen.

Na een waarneming van de dokterstas/dokter gingen we aan de slag in de hoekjes. We hadden hele leuke spulletjes meegebracht naar de klas. We vertelden over ons eigen speelgoed. Zo bevorderen we onze taalvaardigheid en spreekdurf.

Ons poppenhoekje werd een echt dokterskabinet. Hier konden we elkaar en de poppen verzorgen. Met de blokken bouwden we ziekenhuizen en met de plasticine gaven we Jules en zijn zus Marie windpokken.

Afbeeldingsresultaat voor jules is ziek

 

We zongen samen het liedje ”Hatsjie Hatsjoem” met de muziek van de cd op de achtergrond. Dit liedje hebben we nadien verwerkt met de boomwhackers. We oefenden de maat en het ritme van het lied verder in.

 Juf las het verhaal van dokter Jules voor. In dit voorleesverhaal ging Jules op bezoek bij een ziek vriendje en speelde daar voor dokter. Nadien was het onze beurt. De juf vertelt het verhaal en wij spelen dit in kleine groep na met handpoppen.

 We oefenden ons getalbegrip tot 3 verder in aan de hand van een telspelletje met medicijnendoosjes en seriëerden spuiten van groot naar klein. We oefenden ook onze rangorde in met de spuiten . We oefenden onze één- één relatie verder in door middel van medicijnen te stempelen op de voorziene puntjes.

Aan onze knutseltafel gingen we opnieuw aan de slag met de schaar. We leerden onze schaar correct hanteren en samen met onze juf knipten we witte stukjes papier waarvan we later een mooie doktersjas gemaakt hebben.  Met een wattenstaafje stempelden we windpokken bij Jules. We leerden ook een verbinding maken tussen stippen en tekenden zo een bokaal voor onze medicijnen.

Ook ons lichaam werd een beetje beter bekeken. Welke lichaamsdelen hebben we allemaal?  Aan de hand van spelletjes kwamen de verschillende lichaamsdelen aan bod. Nadien verwerkten we dit in een puzzel, waar we helemaal zelfstandig alles op de juiste plaats kleefden.

Afbeeldingsresultaat voor jules ballonnen

De komende 2 weken  staat het thema “ballen en ballonnen” op ons programma. We gaan volop experimenteren met deze materialen. Hebben jullie materialen die passen binnen dit thema? Breng ze gerust mee naar onze klas.

 

Alvast bedankt!

 

Vele groetjes uit ons Knuffelklasje!

Juf Veerle en juf Lisa

Thema:" Ik ben een kunstenaar"

Dag mama’s en papa’s,

 

Eerst en vooral mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!

Een nieuw jaar… een nieuwe start voor de 7 jongste kapoenen van onze Knuffelklas. Welkom!

Afbeeldingsresultaat voor jules kunst

De voorbije twee weken toverden we ons om tot echte kunstenaars! We werkten twee weken rond kunst: kleuren, vormen, kunstwerkjes, beweging, dramatiseren, poppenspel,...

We namen  allerlei materialen waar  waarmee we kunstzinnig aan het werk kunnen gaan: penselen, potloden, verfborstels, verf,... Heel wat dingen kenden we al en hebben we zelf ook al gebruikt. Een aantal dingen waren nieuw voor ons: een spatraam en een canvas.

We bekeken ook  ons lichaam. Nadien tekenden we een zelfportret in een prachtig kader.

We leerden een kunstenaar kennen, nl. Piet Mondriaan. Aan de hand van zijn kunstwerken die we samen bekeken ontdekten we de typische eigenschappen van zijn werk!

Mondriaan wordt algemeen gezien als een pionier van de abstracte en non-figuratieve kunst. Vooral zijn latere geometrisch-abstracte werk, met de kenmerkende horizontale en verticale zwarte lijnen en primaire kleuren. Deze basiskleuren zijn aantrekkelijk voor jonge kinderen, daarom hebben we dit ook nader bekeken in onze klas.

Afbeeldingsresultaat voor mondriaan

Aan onze knutseltafel oefenden we voor de eerste keer het knippen. Iedereen kwam om de beurt bij de juf waar we stroken papier in blokjes knipten.

Na onze observaties  was het tijd om zelf aan de slag te gaan. We kozen een afbeelding naar keuze dat reeds onderverdeeld was in vakken. Onze eerder uitgeknipte stukjes papier werden in ons kunstwerkje gekleefd!Het resultaat kunnen jullie bekijken aan het klasraam.

We leerden  een nieuw versje "Hocus pocus!". Hierin ontdekten we verschillende mengkleuren.

 

Bij het verhaal van Jules met losse prenten: "Jules kiest geel en blauw", kwam het mengen van kleuren opnieuw aan bod.Tijdens een poppenspel kwam de inhoud van ons verhaal terug aan bod. We oefenden onze kleurenkennis verder in. De juf bekeek met ons welke kleurtjes we al kennen en bij welke we nog wat moeten oefenen. De kleuren “geel, blauw, rood, groen, zwart, roos, bruin, wit en oranje “kwamen aan bod.                                                                                            We toverden ook met water en gekleurd papier.  We vullen het flesje met water, doen er papier bij , samen toveren ….. wat een mooie kleuren !

Nadien speelden we een kimspel met deze flesjes. Welke kleur was er verdwenen?

In onze hoekjes maakten we kunstwerkjes met plasticine, leerden figuren naleggen met de logiblokken en maakten schilderijen met de duplo blokken.

We vierden ook twee verjaardagen . William werd 3 jaar op 20 december 2018 en Flore werd 4 jaar op 17 januari 2019. Proficiat, lieve kapoenen!

 

Afbeeldingsresultaat voor ziek zijn

Ons nieuw thema voor de komende twee weken is “Ziek zijn/ rode vlekjes”. Hebben jullie materialen die passen binnen dit thema? Breng ze gerust mee. Alvast bedankt!

Groetjes,

Juf Veerle en juf Lisa

 

Thema:" Prettige feesten"

Dag mama’s en papa’s, 

 

Afbeeldingsresultaat voor jules kerst

 

Wat vliegt de tijd voorbij ! We zitten al aan onze voorlaatste week in de klas voor de kerstvakantie.

We leefden ons helemaal in. Onze klas is helemaal in de kerstsfeer! Wat stond er de voorbije twee weken allemaal op ons programma:

*kerstboom versieren, ons verkleden in Kerstmannen, foppakjes uitdelen, experimenteren hoe we pakjes moeten inpakken met inpakpapier, touw en plakband, ….

*We leerden onze nieuwjaarsbrief. Want ja hoor, op 1 januari 2019 sta ik klaar met mijn nieuwjaarsbrief. Daar kijken we al naar uit!

*We speelden een kimspel met kerstmaterialen.

*Een  verhaal van Jules met zijn kerstboom. Dit hebben we op verschillende manieren leren kennen. In een prentenboek, met losse prenten en ook digitaal.

*We oefenden onze plaatsbegrippen verder in . Zet het pakje “naast, voor, achter, in” de kerstboom..

*Pakjes rangschikken van groot naar klein .

*Met plasticine slingers en kerstballen rollen

* Een kerstmuts beschilderen

*Een cadeautje voor mama en papa gemaakt

*We hebben genoten van een toneelvoorstelling!

* Tijdens ons kerstontbijt kregen we bezoek van de Kerstman.

*Kerstboom versieren volgens kleurencode

*Samen naar een kerstfilm gekeken

*muzikaal spel met instrumenten.

*we zochten de verschillen tussen 2 prenten: zo oefenden we onze visuele discriminatie in.

Tot slot wensen wij  jullie een prachtig eindejaar en een fantastisch begin van 2019!

 

Afbeeldingsresultaat voor 2019

Na de vakantie gaan we van start met het thema:’ Ik ben een kunstenaar’

Afbeeldingsresultaat voor jules kunstenaar

Fijne vakantie,

Juf Veerle, juf Kristel  en juf Lisa

 

P.S. Niet vergeten:  een nieuw jaar, een nieuwe start voor onze 7 jongste van de Knuffelklas. Zij nemen afscheid van de Vlinderklas en komen na de vakantie naar de Knuffelklas. Bedankt juf Kristel en juf Lisa, voor de goede zorgen! Wij zijn er helemaal klaar voor ! 

Thema: " Feest voor oma en opa"

                              

Dag mama’s en papa’s,

Afbeeldingsresultaat voor oma en opa jules

Onze grootouders stonden de voorbije periode volop in de belangstelling naar aanleiding van ons grootouderfeest op woensdag  5 december 2018.

Maandag zijn we gestart met een kringgesprek over de foto’s van onze grootouders. Ook Jules had een foto van zijn oma en opa meegebracht. Juf verzamelde al deze foto’s op een bord in onze klas. Regelmatig gingen we een kijkje nemen en vertelden we erover tegen elkaar.

Een geschenkje kon natuurlijk niet ontbreken bij een feest. Vlijtig gingen we aan de slag in onze knutselhoek. Iedereen kwam een kaarshouder en fotohouder maken uit zoutdeeg.  We kleefden ook een slinger volgens patroon voor oma en opa.

Een dansje aanleren en inoefenen stond natuurlijk ook op ons programma. Hiervoor konden we terecht bij juf Nikita!

We beluisterden een verhaal op verschillende manieren. Met losse prenten, in een boek en ook digitaal:”Jules en zijn grootouders”. Via deze link kunnen jullie dit verhaal thuis opnieuw bekijken en beluisteren. https://www.youtube.com/watch?v=838WBXxc5Z0

Er stond een wiskundig spel op het programma: ”Het verhaal van 1”. Kleuters leren op een speelse manier met de hoeveelheid en het cijfer 1 omgaan. In kleine groepjes kwamen we bij de juf. Iedereen kreeg 1 krant. We zochten allerlei plaatsen waar we deze krant konden leggen. Nadien probeerden we te verwoorden waar onze krant lag.

 

In de hoekjes bakten we zandtaarten en versierden we enkele taarten met plasticine. Met de blokken  bouwden we torens  volgens voorbeeldkaarten. In de poppenhoek verkleedden we ons  zoals oma en opa. In de boekenhoek lagen kranten  en nog heel wat andere boekjes die we samen konden inkijken.

Afbeeldingsresultaat voor grootouderfeest

 

Woensdag was het eindelijk zover! Toen we binnenkwamen in de klas, werden we onmiddellijk klaargestoomd voor het grote feest. Samen met de kindjes van juf Kristel stapten we naar de turnzaal. Iedereen was daar al op ons aan het wachten. Dit was toch wel een spannend moment voor iedereen! Van al dat dansen kregen we toch een beetje honger. Als afsluiter hebben we samen met onze grootouders genoten van een stukje cake en een kop koffie,thee of fruitsap .

Hopelijk heeft iedereen van ons optreden genoten.

 

Afbeeldingsresultaat voor jules kerst

 

Volgende week werken wij rond het thema:” Kerst”.  Kartonnen rollen van vershoudfolie of aluminiumfolie zijn welkom in onze klas. Hebben jullie nog andere leuke materialen die passen binnen dit leuke thema? Geef ze gerust mee.

Vele groetjes van juf Veerle, juf Kristel en jufLisa                                                                                       

!NIET VERGETEN! Op woensdag 12 december 2018 gaan we naar een circusatelier in CC De Werf.

Thema: "Schoenen"

Dag mama en papa,

 

Afbeeldingsresultaat voor jules past schoenen

De voorbije twee weken hebben we gewerkt rond het thema” schoenen”.

*Nederlands:

-beluisteren verhaal “ Nieuwe schoenen voor Jules”

-verhaal met losse prenten ordenen

-verhaal met losse prenten herhalen en navertellen

-waarneming van verschillende soorten schoenen

-aanleren versje/ spelen met versje

*Muzische vorming:

-stempelen met een schoen

-schoenen schilderen bij Jules

-ik ontwerp mijn eigen “gekke schoen”

-muziek maken met onze schoenen

-fijne motoriek: sokken met een wasspeld ophangen aan de draad

*Wiskunde:

-kimspel: welke schoen is verdwenen?

-plaatsbegrippen “de schoen rondom zijn schoenendoos”

-classificeren: zet dezelfde schoenen bij elkaar/ dezelfde sokken bij elkaar

-tellen: leg het juiste aantal parels in de schoen a.d.h.v opdrachtenkaartjes

-wiskundige begrippen inoefenen: de schoenen staan in de rij:de ‘eerste’ en de ‘laatste’.

-meten: ik maak een toren die even hoog is als de schoen

-memoriespel met schoenen

*Wereldoriëntatie:

-rollenspel in de schoenenwinkel

-techniek: experimenteren met verschillende sluitingen van de schoenen

-schoenen linken aan de verschillende seizoenen.

-feest vieren voor Lars, hij werd 3 jaar: Proficiat!

-bouwen met schoenendozen( experimenteren)

*Sociale vaardigheden:

-zorg dragen voor het  materiaal

-elkaar helpen bij het uittrekken en aantrekken van de schoenen

 

Volgende week starten we met een nieuw thema: “Feest voor oma en opa”.

Brengen jullie een foto van de grootouders mee? Alvast bedankt!

 

Afbeeldingsresultaat voor jules grootouders

Groetjes uit de Knuffelklas

Juf Veerle, juf Kristel en juf Lisa

Thema:" Sint en Piet"

Dag mama en papa,

 

 

Wat een spannende week was dit ! Maandag kregen we te horen dat vrijdag de Sint en zijn Piet naar onze school kwamen. Iedereen was dan ook superflink in de klas , wie weet brengt de Sint iets voor ons mee.

 

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Op maandag  hebben we de kledij van Sint en Piet waargenomen. Er kwamen enkele moeilijke woorden aan bod: mijter, mantel, staf,…. Nadien konden we onszelf verkleden in de poppenhoek .Aan onze knutseltafel maakten we een heel leuk hoedje voor Sint en Piet en kleurden een kleurplaat voor Sint en Piet.

Op dinsdag oefenden we ons tellen en getalbegrip verder in. Telpiet kon niet meer tellen dus hebben wij hem geholpen. We telden hoeveel pluimen er op de pietenmuts moesten komen en hoeveel pakjes in de speelgoedzak moeten zitten. Zo kan ik het juiste aantal pluimen op de muts bevestigen en pakjes in de zak stoppen. Ook hadden we een dansje en liedje geleerd voor de Sint en Piet.

Op woensdag speelden we een kimspel. Onze juf nam 4 stukjes speelgoed en verstopte deze onder de pietenzak. Als de pietenzak weg was, was er ook één speelgoedje weg. Wij moesten raden welk stukje speelgoed er verdwenen was.  We kwamen nadien ook een voor een bij de juf voor een spelletje rond visuele discriminatie.

Op donderdag luisterden  wij naar het verhaal over Jules en de mijter. Wat was dat een leuk verhaal !Ook hier kwamen onze nieuwe woorden opnieuw aan bod. We  oefenden we ons liedje en dansje voor de Sint en Piet nog een keer in.

Afbeeldingsresultaat voor sint jules

Donderdagavond zetten we allemaal onze schoen klaar in de klas. Wie weet, komen de Sint en zijn Piet deze nacht wel op bezoek naar onze school.

Op vrijdagochtend waren we geschrokken. Onze schoentjes waren gevuld met lekkers en er stond ook speelgoed in onze zithoek. Wie heeft dat nu gedaan!  We keken samen naar het nieuwe speelgoed en gingen er onmiddellijk mee aan de slag in onze hoekjes.

Tijdens een kringgesprek  vertelden we over de Sint en Piet die straks  naar school gaan komen. Zo waren we een beetje voorbereid op hun bezoek.

Na de middag was het zover ! De Sint en Piet waren op onze school ! Ik heb mijn dansje en liedje super goed voor de Sint en Piet gedaan.

 

Afbeeldingsresultaat voor schoenen dag jules

Volgende week leren we over: Schoenen.  Brengen jullie een paar schoenen van mama of papa mee waarmee we mogen spelen in de klas. Graag de naam op de schoen voorzien zodat zeker de juiste terug meegaat naar huis.

 

Veel groetjes

Juf Veerle , juf Kristel en juf Lisa

in het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen