Blog: Plopjesklas

thema: kunst

Beste mama en papa,

De vorige 2 weken leerden we over “ kunst”.

We begonnen met een domino met prenten rond schilderen.

We maakten ook een puzzel rond werkjes van Leonardo da Vinci. Ook leerden we de schilder Andy Warhol kennen. Hij maakte werken in verschillende kleuren. Een van zijn bekendste werken zijn de soepblikken. Met soepblikken deden we een kimspel. Alsook ontworpen we een eigen soepblik. We maakten ook een matrix waarbij we figuren in verschillende kleuren legden op aangegeven plaatsen.

Als wiskundige activiteit legden we potloden en penselen van groot naar klein en van klein naar groot. We namen ook een aantal kunstvoorwerpen waar zoals beeldhouwwerken, schilderijen, boetseerwerken, foto’s, juwelen. Hierbij mochten we vertellen hoe we ons hierbij voelden en wat we mooi vonden of juist niet. De juf  vertelde ook het prentenboek van Nijntje in het museum.

We maakten ook een combinatie van wiskunde en beeld samen door een spel  . Hierbij gooiden we met een dobbelsteen  . Naargelang het aantal ogen paste hier een prent bij. Zo gooiden we elk een 5 tal keer. Met deze 5 prenten maakten we dan een eigen kunstwerk. Zo had iedereen een eigen kunstwerk maar toch met een bepaald aantal zelfde prenten. We leerden ook de Amerikaanse kunstenaar Jackson Pollet kennen. Hij schilderde vaak een netwerk van lijnen en spatten. Ook deze schilderstijl deden we na. En tot slot mocht een echte Picasso niet ontbreken. We bekeken een aantal van zijn werken en mochten nadien ook zelf aan de slag. Ook mochten we met de plasticine aan de slag. Hier maakten we vrij beeldhouwwerkjes.

Als onze werkjes zijn in onze klas en aan de ramen te bekijken. Alvast veel kijkplezier.

Het thema voor de komende 14 dagen is “ eieren”.

Groetjes

Juf Cindy

thema: carnaval

Beste mama en papa,

De voorbije 2 weken leerden we over carnaval. We begonnen met een klasgesprek rond verkleden en carnaval. Zo versierden we samen ook onze klas. In de poppenhoek konden we ons dan ook naar hartenlust verkleden. We hadden ook een confettitafel in de klas waar we volop mee mochten experimenteren met het vullen van allerlei potjes. Ook de mama van Wannes kwam op bezoek. Zij werkt voor de radio. Met haar mochten we dan antwoorden op vraagjes i.v.m. carnaval. Wannes bracht de scepter en hoed mee van zijn papa. In de knutselhoek knutselden we samen met de papa van Fien  aan een eigen scepter. Ook schilderden we onze eigen prinsenhoed.  In het weekend kwam de kermis naar Aalst. Vele kindjes gingen reeds naar de kermis zo bleek. We bouwden met verschillende blokken ook draaimolens na. Maar deze week was ook een gekke week. Zo mochten we iedere dag eens iets anders naar school komen. Op maandag was er onze gekke hoedendag, dinsdag  was er de binnenstebuitenstedag , woensdag  was het fluodag, donderdag was gekkeschoenendag en vrijdag onze carnaval op school.

We maakten ook een kleurprent met een kleurencode en oefenden de fijn motorische schrijfvaardigheden om door confetti’s te tekenen. Op het krijtbord oefenden we de herkenning van letters in door magneetletters bij woordkaartjes  te plaatsen. In de klas mochten we op de computer ook kijken naar fragmentjes uit de stoet. Deze dans probeerden we dan na te doen. Ook mochten we dansen op carnavalsmuziek.

Vrijdag organiseerden we  naar jaarlijkse gewoonte onze carnavalsfuif op school. Ook dit jaar kwamen er zelfs een paar prinsen zingen in onze school. Nadien volgde er een echte ajuinenworp. In de namiddag stapten we een heuse echte “Faluintjescarnavalsstoet “door de straten van Moorsel. En tot slot leerden we met juf Nikita ook een toffe dans die we mochten showen aan de mama’s en papa’s op het einde van de dag.

Veel plezier en een fijne carnaval. Juf Cindy

Het thema na de vakantie is “ kunst”.

thema: ziek zijn

Dag  mama’s en papa’s,

Deze week werkten we  rond het thema “ ziek zijn”.

We startten onze week met een kringgesprek rond “ziek zijn”. We konden aan elkaar onze eigen ervaringen vertellen.  We deden hierbij een rollenspel . Voor onze kleuters is dit een periode die ze niet zo goed kunnen plaatsen en waar ze zich vele vragen bij stellen: waarom worden we ziek, hoe lang gaat dit duren, mag ik nu echt niet buiten spelen?

We probeerden hen dit alles beter te laten begrijpen

Onze poppenhoek werd een ziekenboeg waar we ons volop konden verkleden als dokters en verplegers/ verpleegsters. Ook onze poppen werden goed verzorgd. We hadden allerlei materialen waarmee we volop konden experimenteren: verbanden, pleisters, spuiten… Dit was heel leerrijk.

Ook komt ons lichaamsschema nogmaals aan bod  zowel 3 als 2-dimensioneel.

We leerden een versje en deden  een tel- en kleuractiviteit met medicijnen.

Hierbij zochten we een aantal medicijnen in een bepaalde kleur terug. Ook vergeleken we de lengte en dikte van zwachtels met elkaar.

We oefenden  het tandenpoetsen in.

We brachten onze tandenborstel, tandpasta en bekertje mee. Samen leerden we dan onze tanden goed te poetsen. Aan de knutseltafel experimenteerden we ook met verf en spuiten.

We deden ook een technieklesje waarbij we nadachten  over hoe we het best  zwachtels kunnen bevestigen. We kregen hierbij hulp van een echte verpleegster die met ons verbandjes kwam aanleggen. Ook  nam ze van enkele kindjes de bloeddruk, mochten we eens naar ons eigen hartje luisteren met de stethoscoop, mochten we een pleister aanbrengen en luisterden we aandachtig naar de uitleg van de verpleegster over wat ze allemaal doet in het ziekenhuis. Tot slot kregen we allemaal nog een zakje met enkele leuke spullen in waarmee we thuis verder kunnen spelen.

Alvast vele groetjes

 

Juf Cindy 

het thema de volgende 14 dagen is “carnaval.”

thema: de post

Beste mama en papa,

We zijn aan het tweede deel van het schooljaar begonnen en beginnen ons ook meer en meer klaar te maken om naar de derde kleuterklas te gaan. In de derde kleuterklas werken ze al rond cijfers en letters . Wij maken al eenvoudige  experimenteerlesjes hier rond. En op een brief, een tijdschrift of krant zijn vele letters te vinden.

Ons thema  de voorbije 2 weken  was  “de post.”

We startten met een waarneming van de kledij van de postbode . Hierbij deden we ook een rollenspel.

De Ploppertjes kwamen te weten hoe deze kaartjes bij ons in de brievenbus komen en welke weg die moeten afleggen om in onze brievenbus te belanden.

We bekeken wat de postbode zoal brengt: kranten, brieven, kaarten, tijdschriften, postpakjes… We telden deze en vergeleken ook de groottes. De specifieke woordenschat rond dit thema werd hierbij nog eens extra herhaald.

We leerden ook dat we onze post van een adres en een postzegel moeten voorzien alvorens het te posten. Tijdens de leerwandeling ontdekten we de verschillende cijfers op de brievenbussen. Ook namen we verschillende brievenbussen en de postbus waar. En we gingen ook naar het postpunt bij Ivan in de krantenwinkel. We leerden ook een leuk versje over een brievenbus.

We knutselden zelf ook een postbode.

We sorteerden de post (brieven, tijdschriften, dagbladen).Op het krijtbord schreven we (voorbereidende schrijfoefeningen) een brief .

 Aan de hand van waarnemen van tal van kaartjes ontdekten we voor welke gelegenheden er brieven worden verstuurd …

Zelf ontwierpen we ook een eigen postkaart. Deze mochten we posten in de brievenbus in de klas. Ook stuurden we een e-mail. We oefenden ook onze eigen naam , achternaam en adres in.

In onze klas stond ook een postkantoor waar we kunnen in spelen .Ook stempelen stond centraal. Hierbij mochten we ons leuk verkleden in postbodes.

 

Het thema volgende week is : “ ziek zijn”.

Groetjes 

Juf Cindy

 

thema: Lars de kleine ijsbeer

we gaan verder met Lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

 

We werken deze week nog even verder rond Lars, de kleine ijsbeer.

De kinderen tonen heel veel interesse in het thema.

We zochten de Noordpool  en Afrika op in een atlas

 We zochten de dieren op in een encyclopedie .We sorteerden de dieren naar een warm of een koud continent.

We deden ook een telspel waarbij we naar het cijfer of getalbeeld keken en hierbij een zelfde aantal knopen legden op de sneeuwman zijn buik.

We hebben pinguïns gemeten en vergeleken met elkaar en ook met onszelf.

Aan de knutseltafel knutselden we een eigen sneeuwbal door kleine propjes papier te maken en deze in een glazen potje te stoppen met Lars erbij. Als we nu schudden lijkt het alsof Lars in de sneeuw zit.

We deden ook een sneeuwpoppendans waarbij we mochten experimenteren met bewegingen op muziek

Ook leerden we sneeuw maken door het schrapen van krijt, en ontdekten we nog meer technieken.

Teloefeningen komen ook aan bod alsook het vergelijken van grootten.

Het thema van volgende week is “ de post”.

 

 

 

Vele groetjes

Juf Cindy

 

thema: lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

We zijn alvast gestart met de eerste nieuwe werkweek in ons klasje. Ik wens jullie alvast nog mijn beste wensen voor het jaar 2019. In ons klasje zijn we gestart met een kleine receptie.

Lezen is leuk en daarom gaan we deze week lezen in  boekjes. Niet zomaar boekjes ,maar boekjes over Lars de kleine ijsbeer.

Lars het kleine ijsbeertje, is waarschijnlijk de populairste ijsbeer van de hele wereld. Hij is bedacht door de Nederlander Hans de Beer. Lars is geen held, hij zoekt zijn eigen weg in het leven, mag fouten maken en er wordt niet van hem verwacht dat hij alles weet. Hij maakt veel avonturen mee. Soms alleen, soms met een vriend.

We leren ook verschillende dieren en continenten kennen. In de blokkenhoek maken we bouwwerken met witte materialen zoals blokken, potjes, isolatiematerialen, piepschuimballen,…                                                            Ons huisje wordt een iglo waar we kunnen witte dieren kunnen knuffelen. We schilderen ook met witte verf en dansen als beren .     

Bij juf Jennifer hebben we aan prentlezen gedaan . Hierbij beschreven we verschillende handelingen en situaties rond wintertaferelen.

Aan de knutseltafel maakten we een Eskimo en met wattenstaafjes en kurken stempelden we verschillende groottes van sneeuwballen.

We vierden ook de eerste verjaardag van dit jaar. Mohammed werd als eerste van de klas 5 jaar.

                     

Alvast een berenleuke week toegewenst.

Juf Cindy

thema kerst en nieuwjaar

Beste mama en papa,

Het is weer de gezelligste periode van het  jaar !   We oefenden onze Nieuwjaarsbrief en dit lukte al heel goed. We versierden een eigen kerstboom  met stickertjes. Deze week deden we ook een  “ tik tak” rond kerst..Hierop oefenden we onze visuele waarneming, wat later belangrijk is bij het leren lezen. We luisterden ook naar een verhaal rond de mol en de maan. De mol wou de maan vangen maar dit lukte niet. We gingen op zoek naar verschillede dingen in de klas waarmee we ook licht konden maken als het donker is. Ook speelden we de miniwereld na met leuke kerstfiguurtjes. We deden een muzikaal spel met een geschenkje. Ook deden we een wiskundig spel : het verhaal van de 4 kerstballen. Hierbij vergeleken we verschillende kerstballen en telden we de kerstballen. In onze poppenhoek wordt er ook ijverig gewerkt.  Aan de boetseertafel maakten we  balletjes en slingers voor een kerstboom. We keken en luisterden ook naar het prentenboek van Tip, de muis die kerstfeest vierde .En op vrijdag begonnen we de dag met een gezellig ontbijt voor alle kleuters  in ons zaaltje. We kregen allemaal een koffiekoek, sandwiches, ontbijtgranen en er was ook fruitsap en chocomelk. Het was genieten van het gezellig samenzijn! We keken ook nog naar een fijne kerstfilm en ontvingen tot slot de Kerstman.  De Kerstman kwam ons opzoeken in onze klas! Dat was leuk J en als afsluiter was er de gezellige kerstmarkt aangeboden door het oudercomité en opgeluisterd door ons Faluintjeskoor.

Ik wens jullie alvast heel fijne feesten en een prettig eindejaar ! Graag tot volgend jaar.

Aan mijn zieke Ploppertjes alvast veel beterschap!

Groetjes,

Juf Cindy

thema licht en donker

Beste mama en papa,

 

Onze klas stond deze week in het thema van licht en donker’ .De dagen worden donkerder en dit wouden wij ook aan onze kleuters eens duidelijk maken. We leerden op maandag hoe het was om geen groot licht te hebben in onze klas… We hadden enkel een paar slingers kerstlichtjes en een groot aantal  zaklampen, nep-kaarsjes,… Deze mochten we door onderzoeken aansteken. We vonden het geweldig. Tijdens een verhaaltje ontdekten we dat de maan en de sterren ’s nachts voor licht zorgen. We sorteerden de sterren via sterrenkaarten .In de knutselhoek zijn we al volop aan het werken voor ons geschenkje voor Nieuwjaar. Onze poppenhoek werd een gezellig slaapkamertje!  In de plasticinehoek konden wij zelf sterren boetseren om ons nog een beetje meer licht te geven. In de techniekhoek leerden we om zelf een lichtje te doen branden met een eenvoudige stroomkring. We leerden om stroomkabels vast te zetten aan een batterij en zo te verbinden met een lichtje. Als moeilijkheid onderzochten we nog een aantal dingen… Gaat het lichtje branden of niet als we die dingen tussen de kabeltjes steken? (geldstukje, stuk papier, paperclip, moer, stukje plasticine,…) Ook een verhaaltje over durf in het donker kwam aan bod. Hier leerden we aan systeemdenken doen. We werken in duo’s daarvoor  en leerden onze eigen mening verwoorden.

We zorgden samen met de juf ook voor een zeer gezellige  en leerrijke week.

 

Vele groetjes

 

 

Juf Cindy