Blog: Plopjesklas

thema: Lars de kleine ijsbeer

we gaan verder met Lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

 

We werken deze week nog even verder rond Lars, de kleine ijsbeer.

De kinderen tonen heel veel interesse in het thema.

We zochten de Noordpool  en Afrika op in een atlas

 We zochten de dieren op in een encyclopedie .We sorteerden de dieren naar een warm of een koud continent.

We deden ook een telspel waarbij we naar het cijfer of getalbeeld keken en hierbij een zelfde aantal knopen legden op de sneeuwman zijn buik.

We hebben pinguïns gemeten en vergeleken met elkaar en ook met onszelf.

Aan de knutseltafel knutselden we een eigen sneeuwbal door kleine propjes papier te maken en deze in een glazen potje te stoppen met Lars erbij. Als we nu schudden lijkt het alsof Lars in de sneeuw zit.

We deden ook een sneeuwpoppendans waarbij we mochten experimenteren met bewegingen op muziek

Ook leerden we sneeuw maken door het schrapen van krijt, en ontdekten we nog meer technieken.

Teloefeningen komen ook aan bod alsook het vergelijken van grootten.

Het thema van volgende week is “ de post”.

 

 

 

Vele groetjes

Juf Cindy

 

thema: lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

We zijn alvast gestart met de eerste nieuwe werkweek in ons klasje. Ik wens jullie alvast nog mijn beste wensen voor het jaar 2019. In ons klasje zijn we gestart met een kleine receptie.

Lezen is leuk en daarom gaan we deze week lezen in  boekjes. Niet zomaar boekjes ,maar boekjes over Lars de kleine ijsbeer.

Lars het kleine ijsbeertje, is waarschijnlijk de populairste ijsbeer van de hele wereld. Hij is bedacht door de Nederlander Hans de Beer. Lars is geen held, hij zoekt zijn eigen weg in het leven, mag fouten maken en er wordt niet van hem verwacht dat hij alles weet. Hij maakt veel avonturen mee. Soms alleen, soms met een vriend.

We leren ook verschillende dieren en continenten kennen. In de blokkenhoek maken we bouwwerken met witte materialen zoals blokken, potjes, isolatiematerialen, piepschuimballen,…                                                            Ons huisje wordt een iglo waar we kunnen witte dieren kunnen knuffelen. We schilderen ook met witte verf en dansen als beren .     

Bij juf Jennifer hebben we aan prentlezen gedaan . Hierbij beschreven we verschillende handelingen en situaties rond wintertaferelen.

Aan de knutseltafel maakten we een Eskimo en met wattenstaafjes en kurken stempelden we verschillende groottes van sneeuwballen.

We vierden ook de eerste verjaardag van dit jaar. Mohammed werd als eerste van de klas 5 jaar.

                     

Alvast een berenleuke week toegewenst.

Juf Cindy

thema kerst en nieuwjaar

Beste mama en papa,

Het is weer de gezelligste periode van het  jaar !   We oefenden onze Nieuwjaarsbrief en dit lukte al heel goed. We versierden een eigen kerstboom  met stickertjes. Deze week deden we ook een  “ tik tak” rond kerst..Hierop oefenden we onze visuele waarneming, wat later belangrijk is bij het leren lezen. We luisterden ook naar een verhaal rond de mol en de maan. De mol wou de maan vangen maar dit lukte niet. We gingen op zoek naar verschillede dingen in de klas waarmee we ook licht konden maken als het donker is. Ook speelden we de miniwereld na met leuke kerstfiguurtjes. We deden een muzikaal spel met een geschenkje. Ook deden we een wiskundig spel : het verhaal van de 4 kerstballen. Hierbij vergeleken we verschillende kerstballen en telden we de kerstballen. In onze poppenhoek wordt er ook ijverig gewerkt.  Aan de boetseertafel maakten we  balletjes en slingers voor een kerstboom. We keken en luisterden ook naar het prentenboek van Tip, de muis die kerstfeest vierde .En op vrijdag begonnen we de dag met een gezellig ontbijt voor alle kleuters  in ons zaaltje. We kregen allemaal een koffiekoek, sandwiches, ontbijtgranen en er was ook fruitsap en chocomelk. Het was genieten van het gezellig samenzijn! We keken ook nog naar een fijne kerstfilm en ontvingen tot slot de Kerstman.  De Kerstman kwam ons opzoeken in onze klas! Dat was leuk J en als afsluiter was er de gezellige kerstmarkt aangeboden door het oudercomité en opgeluisterd door ons Faluintjeskoor.

Ik wens jullie alvast heel fijne feesten en een prettig eindejaar ! Graag tot volgend jaar.

Aan mijn zieke Ploppertjes alvast veel beterschap!

Groetjes,

Juf Cindy

thema licht en donker

Beste mama en papa,

 

Onze klas stond deze week in het thema van licht en donker’ .De dagen worden donkerder en dit wouden wij ook aan onze kleuters eens duidelijk maken. We leerden op maandag hoe het was om geen groot licht te hebben in onze klas… We hadden enkel een paar slingers kerstlichtjes en een groot aantal  zaklampen, nep-kaarsjes,… Deze mochten we door onderzoeken aansteken. We vonden het geweldig. Tijdens een verhaaltje ontdekten we dat de maan en de sterren ’s nachts voor licht zorgen. We sorteerden de sterren via sterrenkaarten .In de knutselhoek zijn we al volop aan het werken voor ons geschenkje voor Nieuwjaar. Onze poppenhoek werd een gezellig slaapkamertje!  In de plasticinehoek konden wij zelf sterren boetseren om ons nog een beetje meer licht te geven. In de techniekhoek leerden we om zelf een lichtje te doen branden met een eenvoudige stroomkring. We leerden om stroomkabels vast te zetten aan een batterij en zo te verbinden met een lichtje. Als moeilijkheid onderzochten we nog een aantal dingen… Gaat het lichtje branden of niet als we die dingen tussen de kabeltjes steken? (geldstukje, stuk papier, paperclip, moer, stukje plasticine,…) Ook een verhaaltje over durf in het donker kwam aan bod. Hier leerden we aan systeemdenken doen. We werken in duo’s daarvoor  en leerden onze eigen mening verwoorden.

We zorgden samen met de juf ook voor een zeer gezellige  en leerrijke week.

 

Vele groetjes

 

 

Juf Cindy 

thema : oma en opa

Beste mama en papa,

 

Het thema deze week was “ onze grootouders”.

Het is leuk om iets meer te weten te komen over elkaars familie.

Zo vertelden de kinderen over hun lieve oma en opa, meter of peter.

Natuurlijk maakten we ook een zelfgemaakt geschenkje om dan later af te geven op ons grootouderfeest. We tekenden eerst een leuke tekening .Daarna kleefden we het versje hierop. Als geschenkje maakten we met gips een eigen theelichtje dat we versierden in een vrolijke kleur.

We schilderden ook een portret van oma en opa.

Ook leerden we een versje om voor te dragen op deze speciale dag en een dansje. Het versje kunnen we zelf lezen door de pictogrammen die er op staan.

We rangschikten ook prenten in chronologische volgorde van “baby “naar “oma of opa .” We  luisterden  en keken naar verhaaltjes uit de prentenboeken  “ ik vind je lief oma “ en “ Ik vind je lief opa“.Dinsdagvoormiddag deden we  een algemene repetitie van ons dansje in de turnzaal en woensdag was het dan zo ver.

We keken vooral uit naar het bezoek van onze oma en opa op school.

We dansten voor hen op het liedje “ I was made for loving you”.

Maar eerst mochten we  in de refter genieten van een stukje cake en koffie of fruitsap . Het was superleuk!

 

 

Het thema voor volgende week is “ Licht en donker”.

 

Vele groetjes

 juf Cindy

 

Goudlokje en de 3 beren week 2

Beste mama en papa,

Deze week leerden we verder over “ Goudlokje en de 3 beren”.

We keken naar prentjes waarbij we het haar  van Goudlokje naar” van lang naar  kort” en van” kort naar lang” plaatsten.

We zongen het lied “ ik zag 2 beren broodjes  smeren “ uit volle borst mee.

We leerden ook een matrixspel waarbij we naar 2 verschillende kenmerken moesten kijken. We keken ook naar het verhaal van “Goudlokje en de 3 beren” digitaal.

En  we speelden dit dan na in een dramaspel. Ook knutselden we al volop aan een geschenkje en een kaartje voor het grootouderfeest.

 In de turnles bij juf Nikita zijn we al volop aan het dansen hiervoor .

Mag ik vragen dat uw kind op het grootouderfeest van woensdag  5 december  iets zwart en /of wit aantrekt van kledij.

Groetjes,

Juf Cindy

thema: goudlokje

Beste mama en papa,

Deze week leerden we over “ Goudlokje en de 3 beren”.

We begonnen de week dan ook met het voorlezen van dit verhaal.

We deden ook een wiskundige activiteit waarbij we de beren ordenen  van” dik naar dun “ en van ” klein naar groot”.

We namen ook verschillende beren waar naar kleur, vorm, grootte, attributen, materiaal …

We leerden ook een leuk versje  waarbij we konden tekenen. Het verhaal herhaalden we dan ook nog eens met de kamishiba en grote prenten. Zo moesten we terug de chronologie in het verhaal zetten.

We speelden ook een logispel  waarbij we de beren samenbrachten volgens 2 kenmerken.

Tot slot oefenden we de plaatsbegrippen in door de beren “op/naast/ voor/ achter/onder/ tussen”  te plaatsen in de bedjes en stoeltjes. Volgende week doen we verder aan dit thema.

Op maandagochtend zal ik er niet zijn. Ik ga dan op nascholing voor een traject i.v.m. wiskundige initiatie.

Groetjes,

Juf Cindy

thema Sint

Beste mama en papa,

De Sint en Zwarte Piet zijn bij onze Ploppertjes langs geweest en hebben hun goed hart weer laten zien.

Zo te zien waren er geen stoute kinderen bij J

Deze week gingen we dieper in op speelgoed. Welke soorten zijn er? Welke eigenschappen hebben ze? Waarvoor dient het ?

We zochten naar gelijkenissen en verschillen. We vertelden een verhaal met grote prenten en we zongen mee met de cd .Ook  zochten , manipuleerden, ontdekten en combineerden de verschillende zaken met elkaar.

Ook het leren delen en opruimen kwam aan bod.

We oefenden ook op het gericht luisteren door luisterspelletjes en door een verhaal met telkens 2 prenten  ,waarbij er  maar 1 juist is ,aan te duiden.

Wie goed luisterde, wist het.

Onze Ploppertjes speelden ook een spel met juf Lotte waarbij we een juist aantal gekleurde dopjes bij de pieten legden. We lazen ook prenten over verschillende soorten Pieten. Hierbij beschreven we de handelingen.

De grove motoriek oefenden we in met geleide spelletjes en een balspel.

Het was alvast een heel “speelse “ week!

 

 Alvast vele groetjes ,

juf  Cindy

 

Het thema voor de volgende 14 dagen is “ Goudlokje en de 3 beren”.