Blog: Plopjesklas

thema: Moederdag

Thema : Moederdag.

 

Beste mama en papa,

De voorbije dagen werkten we rond onze liefste mama.

We leerden een leuk versje en natuurlijk gingen  we aan de slag om een verassing voor onze mama te maken.

Maar we verklappen nog niet wat het zal zijn. Maar we gingen alvast creatief te werk.

We hopen dat onze mama’s er heel blij mee zullen zijn.

In de poppenhoek mochten we onze haren kammen, kransjes aandoen en ons verkleden als mama. In de blokkenhoek maakten we bloemen met blokken. We konden dit doen aan de hand van een foto of van een concreet voorbeeld.

Met de parels en pasta regen we een patroon met patroonkaartjes in verschillende moeilijkheidsgraden. We leerden een leuk liedje rond mooi zijn. En we mochten ook zelf dan ook eens heel mooi maken.

Ook  luisterden en keken we naar het prentenboek: “Tetkees wil  een baby?.”

We sorteerden ook kledij en schoenen van groot naar klein  en oefenden  de wiskundige begrippen tijdens een wiskundig verhaal. We telden ook de schoenen.

Volgende week werken we rond het thema “ de boerderij”.

Woensdag  15 mei is het sportdag, en donderdag 23 mei gaan we een dagje op bezoek naar de boerderij.

 

Alvast vele groeten

 

Juf   Cindy

thema: lente

Thema: bloemen

Na de winter  is de lente terug in het land.  De dagen zijn terug lichter en de vogels beginnen terug vrolijk te fluiten. Maar voor we aan ons nieuwe thema begonnen gingen we eerst op zoektocht naar de paaseitjes. We zochten en vonden voor ieder plopkindje een heel leuk zakje met paaseitjes.

We startten dan ook terug met veel energie aan dit thema “ lente”.

Het planten en zaaien kan eindelijk beginnen. We hebben bloemen en planten vergeleken met elkaar. En onze ploppertjes gingen dan ook aan de slag en konden zich naar hartenlust uitleven met hun groene vingertjes. We experimenteerden volop met verschillende manieren van zaaien .  Ook knutselden we een leuke bloem uit een eierdoos, en leerden we een leuk liedje. We dansten ook als lieveheersbeestjes op muziek.En gaven onze ogen de kost want het is toch prachtig hoe goed onze plantjes groeiden met de juiste verzorging en juiste hoeveelheid water. Dit beleefden we niet enkel heel concreet  in de klas, maar  ook  ordenden we chronologisch a.h.v. prenten. Ook oefenden we  de begrippen hoger en lager dan spelenderwijs in door de steeltjes van bloemen te meten en te vergelijken met elkaar.

Ook ons schooldomein heeft veel mooie en prachtige natuur die we  ontdekten  en exploreerden. Ook kleine kriebeldiertjes bekeken  we tijdens onze zoektocht .  Zo leerden we  meer bij over de regenworm .

Het volgende the ma is “ Moederdag”. Als het kan zou het fijn zijn om u kind een foto mee te geven  van hun mama . Zodat we onze klaswand even kunnen opvrolijken met; Nadien krijgen jullie deze foto terug . jullie foto’s. De foto’s worden enkele gebruikt  als visuele ondersteuning tijdens de praatronde

Alvast vele groetjes

Juf Cindy                               

thema: kunst

Beste mama en papa,

De vorige 2 weken leerden we over “ kunst”.

We begonnen met een domino met prenten rond schilderen.

We maakten ook een puzzel rond werkjes van Leonardo da Vinci. Ook leerden we de schilder Andy Warhol kennen. Hij maakte werken in verschillende kleuren. Een van zijn bekendste werken zijn de soepblikken. Met soepblikken deden we een kimspel. Alsook ontworpen we een eigen soepblik. We maakten ook een matrix waarbij we figuren in verschillende kleuren legden op aangegeven plaatsen.

Als wiskundige activiteit legden we potloden en penselen van groot naar klein en van klein naar groot. We namen ook een aantal kunstvoorwerpen waar zoals beeldhouwwerken, schilderijen, boetseerwerken, foto’s, juwelen. Hierbij mochten we vertellen hoe we ons hierbij voelden en wat we mooi vonden of juist niet. De juf  vertelde ook het prentenboek van Nijntje in het museum.

We maakten ook een combinatie van wiskunde en beeld samen door een spel  . Hierbij gooiden we met een dobbelsteen  . Naargelang het aantal ogen paste hier een prent bij. Zo gooiden we elk een 5 tal keer. Met deze 5 prenten maakten we dan een eigen kunstwerk. Zo had iedereen een eigen kunstwerk maar toch met een bepaald aantal zelfde prenten. We leerden ook de Amerikaanse kunstenaar Jackson Pollet kennen. Hij schilderde vaak een netwerk van lijnen en spatten. Ook deze schilderstijl deden we na. En tot slot mocht een echte Picasso niet ontbreken. We bekeken een aantal van zijn werken en mochten nadien ook zelf aan de slag. Ook mochten we met de plasticine aan de slag. Hier maakten we vrij beeldhouwwerkjes.

Als onze werkjes zijn in onze klas en aan de ramen te bekijken. Alvast veel kijkplezier.

Het thema voor de komende 14 dagen is “ eieren”.

Groetjes

Juf Cindy

thema: carnaval

Beste mama en papa,

De voorbije 2 weken leerden we over carnaval. We begonnen met een klasgesprek rond verkleden en carnaval. Zo versierden we samen ook onze klas. In de poppenhoek konden we ons dan ook naar hartenlust verkleden. We hadden ook een confettitafel in de klas waar we volop mee mochten experimenteren met het vullen van allerlei potjes. Ook de mama van Wannes kwam op bezoek. Zij werkt voor de radio. Met haar mochten we dan antwoorden op vraagjes i.v.m. carnaval. Wannes bracht de scepter en hoed mee van zijn papa. In de knutselhoek knutselden we samen met de papa van Fien  aan een eigen scepter. Ook schilderden we onze eigen prinsenhoed.  In het weekend kwam de kermis naar Aalst. Vele kindjes gingen reeds naar de kermis zo bleek. We bouwden met verschillende blokken ook draaimolens na. Maar deze week was ook een gekke week. Zo mochten we iedere dag eens iets anders naar school komen. Op maandag was er onze gekke hoedendag, dinsdag  was er de binnenstebuitenstedag , woensdag  was het fluodag, donderdag was gekkeschoenendag en vrijdag onze carnaval op school.

We maakten ook een kleurprent met een kleurencode en oefenden de fijn motorische schrijfvaardigheden om door confetti’s te tekenen. Op het krijtbord oefenden we de herkenning van letters in door magneetletters bij woordkaartjes  te plaatsen. In de klas mochten we op de computer ook kijken naar fragmentjes uit de stoet. Deze dans probeerden we dan na te doen. Ook mochten we dansen op carnavalsmuziek.

Vrijdag organiseerden we  naar jaarlijkse gewoonte onze carnavalsfuif op school. Ook dit jaar kwamen er zelfs een paar prinsen zingen in onze school. Nadien volgde er een echte ajuinenworp. In de namiddag stapten we een heuse echte “Faluintjescarnavalsstoet “door de straten van Moorsel. En tot slot leerden we met juf Nikita ook een toffe dans die we mochten showen aan de mama’s en papa’s op het einde van de dag.

Veel plezier en een fijne carnaval. Juf Cindy

Het thema na de vakantie is “ kunst”.

thema: ziek zijn

Dag  mama’s en papa’s,

Deze week werkten we  rond het thema “ ziek zijn”.

We startten onze week met een kringgesprek rond “ziek zijn”. We konden aan elkaar onze eigen ervaringen vertellen.  We deden hierbij een rollenspel . Voor onze kleuters is dit een periode die ze niet zo goed kunnen plaatsen en waar ze zich vele vragen bij stellen: waarom worden we ziek, hoe lang gaat dit duren, mag ik nu echt niet buiten spelen?

We probeerden hen dit alles beter te laten begrijpen

Onze poppenhoek werd een ziekenboeg waar we ons volop konden verkleden als dokters en verplegers/ verpleegsters. Ook onze poppen werden goed verzorgd. We hadden allerlei materialen waarmee we volop konden experimenteren: verbanden, pleisters, spuiten… Dit was heel leerrijk.

Ook komt ons lichaamsschema nogmaals aan bod  zowel 3 als 2-dimensioneel.

We leerden een versje en deden  een tel- en kleuractiviteit met medicijnen.

Hierbij zochten we een aantal medicijnen in een bepaalde kleur terug. Ook vergeleken we de lengte en dikte van zwachtels met elkaar.

We oefenden  het tandenpoetsen in.

We brachten onze tandenborstel, tandpasta en bekertje mee. Samen leerden we dan onze tanden goed te poetsen. Aan de knutseltafel experimenteerden we ook met verf en spuiten.

We deden ook een technieklesje waarbij we nadachten  over hoe we het best  zwachtels kunnen bevestigen. We kregen hierbij hulp van een echte verpleegster die met ons verbandjes kwam aanleggen. Ook  nam ze van enkele kindjes de bloeddruk, mochten we eens naar ons eigen hartje luisteren met de stethoscoop, mochten we een pleister aanbrengen en luisterden we aandachtig naar de uitleg van de verpleegster over wat ze allemaal doet in het ziekenhuis. Tot slot kregen we allemaal nog een zakje met enkele leuke spullen in waarmee we thuis verder kunnen spelen.

Alvast vele groetjes

 

Juf Cindy 

het thema de volgende 14 dagen is “carnaval.”

thema: de post

Beste mama en papa,

We zijn aan het tweede deel van het schooljaar begonnen en beginnen ons ook meer en meer klaar te maken om naar de derde kleuterklas te gaan. In de derde kleuterklas werken ze al rond cijfers en letters . Wij maken al eenvoudige  experimenteerlesjes hier rond. En op een brief, een tijdschrift of krant zijn vele letters te vinden.

Ons thema  de voorbije 2 weken  was  “de post.”

We startten met een waarneming van de kledij van de postbode . Hierbij deden we ook een rollenspel.

De Ploppertjes kwamen te weten hoe deze kaartjes bij ons in de brievenbus komen en welke weg die moeten afleggen om in onze brievenbus te belanden.

We bekeken wat de postbode zoal brengt: kranten, brieven, kaarten, tijdschriften, postpakjes… We telden deze en vergeleken ook de groottes. De specifieke woordenschat rond dit thema werd hierbij nog eens extra herhaald.

We leerden ook dat we onze post van een adres en een postzegel moeten voorzien alvorens het te posten. Tijdens de leerwandeling ontdekten we de verschillende cijfers op de brievenbussen. Ook namen we verschillende brievenbussen en de postbus waar. En we gingen ook naar het postpunt bij Ivan in de krantenwinkel. We leerden ook een leuk versje over een brievenbus.

We knutselden zelf ook een postbode.

We sorteerden de post (brieven, tijdschriften, dagbladen).Op het krijtbord schreven we (voorbereidende schrijfoefeningen) een brief .

 Aan de hand van waarnemen van tal van kaartjes ontdekten we voor welke gelegenheden er brieven worden verstuurd …

Zelf ontwierpen we ook een eigen postkaart. Deze mochten we posten in de brievenbus in de klas. Ook stuurden we een e-mail. We oefenden ook onze eigen naam , achternaam en adres in.

In onze klas stond ook een postkantoor waar we kunnen in spelen .Ook stempelen stond centraal. Hierbij mochten we ons leuk verkleden in postbodes.

 

Het thema volgende week is : “ ziek zijn”.

Groetjes 

Juf Cindy

 

thema: Lars de kleine ijsbeer

we gaan verder met Lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

 

We werken deze week nog even verder rond Lars, de kleine ijsbeer.

De kinderen tonen heel veel interesse in het thema.

We zochten de Noordpool  en Afrika op in een atlas

 We zochten de dieren op in een encyclopedie .We sorteerden de dieren naar een warm of een koud continent.

We deden ook een telspel waarbij we naar het cijfer of getalbeeld keken en hierbij een zelfde aantal knopen legden op de sneeuwman zijn buik.

We hebben pinguïns gemeten en vergeleken met elkaar en ook met onszelf.

Aan de knutseltafel knutselden we een eigen sneeuwbal door kleine propjes papier te maken en deze in een glazen potje te stoppen met Lars erbij. Als we nu schudden lijkt het alsof Lars in de sneeuw zit.

We deden ook een sneeuwpoppendans waarbij we mochten experimenteren met bewegingen op muziek

Ook leerden we sneeuw maken door het schrapen van krijt, en ontdekten we nog meer technieken.

Teloefeningen komen ook aan bod alsook het vergelijken van grootten.

Het thema van volgende week is “ de post”.

 

 

 

Vele groetjes

Juf Cindy

 

thema: lars de kleine ijsbeer

Beste mama en papa,

We zijn alvast gestart met de eerste nieuwe werkweek in ons klasje. Ik wens jullie alvast nog mijn beste wensen voor het jaar 2019. In ons klasje zijn we gestart met een kleine receptie.

Lezen is leuk en daarom gaan we deze week lezen in  boekjes. Niet zomaar boekjes ,maar boekjes over Lars de kleine ijsbeer.

Lars het kleine ijsbeertje, is waarschijnlijk de populairste ijsbeer van de hele wereld. Hij is bedacht door de Nederlander Hans de Beer. Lars is geen held, hij zoekt zijn eigen weg in het leven, mag fouten maken en er wordt niet van hem verwacht dat hij alles weet. Hij maakt veel avonturen mee. Soms alleen, soms met een vriend.

We leren ook verschillende dieren en continenten kennen. In de blokkenhoek maken we bouwwerken met witte materialen zoals blokken, potjes, isolatiematerialen, piepschuimballen,…                                                            Ons huisje wordt een iglo waar we kunnen witte dieren kunnen knuffelen. We schilderen ook met witte verf en dansen als beren .     

Bij juf Jennifer hebben we aan prentlezen gedaan . Hierbij beschreven we verschillende handelingen en situaties rond wintertaferelen.

Aan de knutseltafel maakten we een Eskimo en met wattenstaafjes en kurken stempelden we verschillende groottes van sneeuwballen.

We vierden ook de eerste verjaardag van dit jaar. Mohammed werd als eerste van de klas 5 jaar.

                     

Alvast een berenleuke week toegewenst.

Juf Cindy