Blog: Plopjesklas

thema dieren in het water

Beste mama’s en papa’s,

Deze week leerden we verder rond “ water”.

 We gingen nu op ontdekking welke dieren er in het water leven.

Maandag bij het maken van onze woordspin  viel op hoeveel verschillende soorten dieren er wel in het water zwemmen. Er zijn dieren die zwemmen in de zee, een aquarium , in een vijver of in een beek. In de avond was er onze jaarlijkse avondmarkt met leuke kraampjes. Dinsdag mochten we dan even uitrusten.

Aan de knutseltafel  knutselden we een eigen fantasievis .

In het wereldspel  speelden we met allerlei soorten  vissen .

In de natuurhoek zochten we duo’s bij elkaar. Hier moesten we heel goed kijken naar de verschillende prenten met de vissen en de 2 zelfde prenten op elkaar leggen.

In de watertafel  vonden we dieren terug die onder water zwemmen en dieren die op het water zwemmen.

In de leeshoek  stonden allerlei boeken met informatie en verhaaltjes rond dieren in en op het water.

En tot slot tekenden we op het krijtbord allerlei dieren .

We lazen uit het boek “de mooiste vis van de zee” en bekeken een fragment van de film “Nemo”.

Deze verhalen boeiden onze kleuters erg.  Nadien werden de verhalen en gevoelens in de kring besproken. Ook leerden we nog een leuk liedje rond een vis.  We hebben ook druk geoefend voor ons dansje voor het schoolfeest. Vrijdag was het onze algemene repetitie. We kijken alvast uit naar zondag. Graag verwacht ik onze Ploppertjes om  kwart na 1 in ons klasje.

Groetjes

Juf  Cindy

 

thema: afval

Beste mama en papa,

Vorige week en deze  korte week vertelden we over “afval”.

Als groene school willen we onze kinderen van jongsaf aan leren sorteren. We begonnen onze week met een verhaal in de kamishibai. We hielden  ook kringgesprek waarbij we vertelden aan elkaar welke soorten afval er zijn. In onze kleuterblok gingen we op zoek naar de verschillende afvalemmers: een blauwe container voor het PMD-afval, een gele vuilniszak voor het restafval, een zwarte papierbak en een emmer voor het fruitafval. We namen verschillende soorten afval waar en benoemden het materiaal waaruit het gemaakt was vb. glas, plastic, karton…

We deden ook een huishoudelijke activiteit waarbij we een mannetje maakten uit fruit en groenten. Zo maakte iedere kleuter zijn eigen kleurrijk en vitaminerijk mannetje. We hielden ook de schillen bij . Deze gaan we iedere dag bekijken om zo het composteringsproces te kunnen  volgen.

In de knutselhoek maakten we een collage uit verschillende soorten boekjes en kranten. We boetseerden ook met klei een sorteerbakje .  En we maakten afdrukken van doppen  en deksels  in klei. We luisterden en keken naar het verhaal met prenten “ ontbijt in het bos”.

We deden ook een estafettespel met afval. Hierbij werden we in groepjes verdeeld en brachten we het afval zo snel mogelijk naar de juiste vuilbak. We telden en legden een aangeven hoeveelheid met stopsels en kroonkurken. Ook leerden we nog een leuk liedje en een versje rond afval.

Groetjes,

Juf Cindy

Het thema volgende week is “ boeken”.Indien mogelijk mag je uw kleuter een boek meegeven die hij of zij graag “ leest”. Alvast hartelijke dank..

thema: moederdag

Thema : Moederdag.

 

Beste mama en papa,

Maandag kwam juf Machteld langs. We leerden een leuk versje  rond de fiets bij haar. Volgende week komt juf Machteld een hele week bij ons in de klas werken.

De voorbije dagen werkten we rond onze liefste mama.

We leerden een leuk versje en natuurlijk gingen  we aan de slag om een geschenkje voor onze mama te  maken.

Maar we verklappen nog niet wat het zal zijn. We gingen alvast heel creatief te werk.

We hopen dat onze mama’s er heel blij mee zullen zijn.

De Ploppertjes  brachten ook een foto mee van hun mama zodat we deze konden gebruiken om onze mama’s voor te stellen aan elkaar. We vertelden aan elkaar wat onze mama’s goed kunnen, hoe ze eruit ziet en wat ze zoal doet.

Wij maakten ook een portret voor onze mama . En we tekenden haar een wenskaart.

In de poppenhoek mochten we onze haren kammen, kransjes aandoen en ons verkleden als mama. In de blokkenhoek maakten we bloemen met de clix. We konden dit doen aan de hand van een foto of van een concreet voorbeeld.

Met de parels regen we een patroon met patroonkaartjes in verschillende moeilijkheidsgraden. We leerden een leuk liedje rond mooi zijn. En we mochten ons zelf dan ook eens heel mooi maken. Ook  luisterden en keken we naar het prentenboek: “Tetkees wil  een baby.”

We sorteerden ook kledij en schoenen van groot naar klein  en oefenden  de wiskundige begrippen tijdens een wiskundig verhaal. We telden ook de schoenen.

Donderdag  was het ook  heel fijn. We mochten  met onze fiets of voorwerp met wieltjes naar school komen. Hiermee legden we een parcours af  .

Thema volgende week: afval.

 

 

Alvast vele groeten

 

Juf   Cindy                                                                                             

 

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                

 

thema: moederdag

Beste ouders,

Zou het mogenlijk zijn om een foto van de mama van je kleuter mee te geven naar de klas.

Dit om te gebruiken tijdens het kringgesprek.

Dank u 

Groetjes

Juf Cindy

thema verkeer

Beste ouders,

Deze week gingen we eens kijken hoe we ons veilig gedragen in het verkeer:

- Waarop moeten we letten?

- Wat mogen we doen op straat? Wat niet?

- Wat is gevaarlijk? Wat kan ons helpen zodat het niet gevaarlijk is?

Op maandag hadden we nog een extra verlofdagje. Dus op dinsdag begonnen we   aan onze basis. We maakten een woordspin over ‘het verkeer’. Daar kwamen al heel wat voertuigen, verkeersborden en plaatsen op straat aan bod.

Voor we op dinsdag naar huis gingen hadden we ook nog een gesprekje: “Hoe kan ik veilig op straat rondlopen?” – “Waar moet ik lopen? Waar moeten we op letten?”

We stempelden vandaag ook een straatbeeld naar onze eigen fantasie.

Op woensdag gingen  we onze laatste keer zwemmen. Hierbij mochten we experimenteren  heel veel drijvende en zinkende materialen. Vrijdag wandelden we in de buurt van de school. De juf toonde ons een aantal dingen die we gingen tegenkomen op onze weg. Daarvan moesten wij een foto nemen. Het was heel belangrijk om deze tocht heel veilig te doen! We bekeken en vergeleken de vormen van de verkeersborden en de kleur.

Ook de hoeken  stonden  in het thema:

boekjes in de boekenhoek, knutselwerkjes, kleurplaten, spelen met de auto’s en het parcours, politieagenten in de poppenhoek, puzzels over verkeer, memorie,… We hebben heel wat kunnen leren!

Zo zochten we 2 dezelfde verkeersborden bij elkaar. We speelden een vormspel. We mochten we een eigen rijbaan in de zandtafel ontwerpen. En met de playmobielagenten regelden  we het verkeer in de blokkenstad.

 

Het thema volgende week is: Moederdag.

Donderdag 11 mei is het wieltjesdag.

 

 

Vele groetjes,

Juf Cindy 

thema : boerderij week 2

Beste ouders,

Deze week werken we verder rond het thema “ boerderij”.

Op maandag hadden we onze jaarlijkse sportdag. Hierbij werden we in verschillende groepjes verdeeld . We werkten hierbij  we klasoverschrijdend. We hadden 5 verschillende opdrachten voor deze dag: dans, springen op het leuke springkasteel, estafettespelletjes, werken met de parachute en een evenwichtsparcours in de turnzaal.

Op dinsdag kwamen er diertjes op bezoek. Het waren 2 leuke konijntjes. Deze namen we waar en mochten we aaien en verzorgen. Nadien schilderden we deze na. Onze werkjes kan je bekijken aan de ramen van onze klas.

Op woensdag was er onze zwemles. Hierbij werkten we met buizen in het water. Ook oefenden we het inspringen  in.

Donderdag  deden we in de turnles bij juf Nikita nog een heel leuk bewegingsverhaal. Ook speelden we een spelletje met dieren in de klas. Hierbij moesten we onthouden welk diertje er uit een rij ontbrak. Ook konden we nog steeds als wereldspel spelen met de boerderij en dieren op onze speelmat.

Op vrijdag ten slotte kwamen nog 2 leuke kleine kuikentjes op bezoek. We vergeleken hierbij de bouw , de uiterlijke kenmerken en de verzorging van het konijn met dat van de kuikentjes.

Tot slot knutselden we ook nog een leuke koe.

Het thema volgende week is “verkeer.”

Groetjes

Juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                

 

thema: boerderij

 

Beste ouders,

Hopelijk hebt u genoten van de vakantie. Vol frisse moed startten we deze week terug op. Deze week stond  in het thema van de boerderij. Zoals iedere week startten we met het maken van een woordspin.  Ook zijn er steeds de woordkaartjes die we terug vinden in de klas met een aantal basiswoorden en een uitbereiding rond ons thema.

We leerden de dieren van de boerderij kennen: de geluiden, de namen en de jongen van elk dier. Met deze dieren konden we een hele week spelen in de speelgoedboerderij. Ook vulden we een werkblaadje in waarbij we moesten schatten welk dier er in het echt het zwaarste is.

Onno het vrolijke varkentje, speelde ook een grote rol in onze boerderijweek. Hij ontmoet in het boek heel wat dieren waarmee hij heel wat gekke dingen doet.Er volgde ook een heel leuk doe- en speelversje over de dieren. We deden de dieren niet alleen in ons klasje maar ook in het zwembad. Ook daar bootsten we dieren na.

Waar melk vandaan komt , leerden de leerkrachten ons ook: de weg van de melk. We knutselden ook een koe in onze knutselhoek.

Op donderdag deden we een telspel met de dieren. We kregen een opdracht om steeds een aantal dieren van de boerderij te zoeken. We konden ook poppenkast spelen met de dieren .

Ook  deden we in de turnles van juf Nikita een bewegingsverhaal. Hierbij mochten we de dieren uitbeelden.Tot slot leerden we ook nog een tof liedje .

Groetjes,

juf Cindy

Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .                

thema pasen

Beste ouders,

HET IS BIJNA PASEN! En dat was ook te merken in ons klasje.

De hele week draaide om die lieve Paashaas die lekkere eitjes brengt voor alle kindjes.

We leerden hem deze week wat beter kennen aan de hand van allerlei activiteiten. Luister maar!

Op maandag leerden we welke dingen hij allemaal moet doen voor hij de eitjes naar de kinderen kan brengen. Zoveel werk! Ook speelden we de paashaas na bij juf Nikita in de turnles.

Op dinsdag was het tijd om onze paasmandjes verder af te werken. Veel werk, maar ze waren gelukkig op tijd klaar! Net op tijd om de lekkere eitjes te ontvangen.

Op woensdag was het alweer tijd voor een lesje watergewenning. We sprongen daarbij in het water en vanop de rand.

Op donderdag kwam juf Machteld terug op bezoek. Ze leerde ons een leuk liedje aan rond Pasen.

We maakten ook een mooi groepswerk voor Pasen.

Op vrijdag was het DE DAG! De Paashaas kwam naar onze school. We gingen op zoek naar de sporen van de Paashaas om hem te vinden… Wat een zoektocht! En toen waren onze paasmandjes verstopt  en zaten er  plots lekkere eitjes in  .Maar in de ochtend was er eerst het project van de Groene ridders. Alle klassen knutselden met afval een mooi kunstwerkje. Hierin moest een plaats verwerkt worden waar  plantjes of bloemetjes konden groeien.

Het was een prachtige week om af te sluiten voor een welverdiende vakantie.Vrolijk Pasen en een prettige vakantie toegewenst!

Groetjes juf Cindy

 Graag zet ik de afspraken nog eventjes op een rij i.v.m. het ophalen en brengen van uw kleuter.‘s Ochtends neemt u kort afscheid van uw kleuter aan het poortje van de kleuterspeelplaats. Na schooltijd worden de kleuters afgehaald aan de klasdeur langs de buitenkant van het gebouw .