Blog: Kikkerklas

Thema: letters

Beste mama en papa,

 

Deze week werkten we in de kikkerklas rond letters. Even nadenken… wat weten wij al over letters? Aan de hand van letters kunnen we woorden maken. We hebben ze ook nodig om onze naam te vormen. Waar vinden we letters terug? Op de straat, op verpakkingen, op kledij, enz. We stonden stil bij 5 ankerwoorden uit het eerste leerjaar: “vis, sok, teen, pen, roos” en zochten naar woorden die met dezelfde letter beginnen. In de knutselhoek schilderden we een achtergrond uit verschillende kleuren. Later versierden we onze eerste letter en zochten we uit het alfabet onze overige letters. Dit alles kleefden we dan op die achtergrond. We boetseerden uit plasticine onze naam. We tekenden in het zand. Dat is niet alleen erg fijn, maar bevordert ook onze schrijfmotoriek.  In de puzzelhoek lagen de namen van de kinderen uit de klas. Deze waren versneden in lange repen. Het was de bedoeling om onze naam terug samen te stellen. We beeldden aan de hand van voorbeelden letters na.

 

Volgende week werken we rond het thema: ‘Cijfers’.

Hebben jullie leuke spelletjes, prentenboeken, ... rond dit thema? 

Breng ze dan zeker mee!

 

Fijn weekend.

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Winter

Beste ouders,

Deze week stonden we stil bij het thema: ‘Winter’. Dit konden we deze week aan den lijve ondervinden! We dachten na over wat er allemaal met de winter te maken heeft. Hier kwamen veel ideeën naar boven (sneeuwpop, schaatsen, ijs…).

We leerden het liedje: ‘Wat een weer’.

We schilderden een sneeuwpop en gaven hem een mond, een neus en ogen. We rijmden met sneeuwballen. Op de sneeuwballen was een prentje bevestigd. Het was aan de kleuters om de tweede sneeuwbal te zoeken die rijmde op de vorige.

We bekeken en bespraken onze handschoenen, sjaals, mutsen… en zochten naar de gelijkenissen-verschillen, de verschillende afmetingen, de kleuren.

We vulden verschillende potjes met water en plaatsten deze buiten. De volgende dag haalden we de gevulde potjes terug naar binnen en wat zagen we? Het water in de potjes was bevroren! We voelden aan het ijs, we lieten het smelten op verschillende plaatsen (op de verwarming, op de kast, in de koelkast, buiten). We bespraken in welk potje het ijs het snelst gesmolten was. We strooiden er ook zout over en zagen dat het ijs daarvan ook smolt.

We hadden het ook tegenstellingen (warm/koud, groot/klein, meer/minder…).



We schreven woorden die te maken hebben met ‘winter’ na op ons krijtbord. We speelden het memoriespel van ‘Frozen’. We werkten in ons werkboekje. We boetseerden sneeuwpoppen uit plasticine en we telden/splitsten met sneeuwballen.

Volgende week werken we rond het thema: letters.

Het zou leuk zijn als jullie kapoen op volgende dagen een voorwerp meegeven dat begint met de letter van de dag.

Maandag: de letter  T van teen

Dinsdag: de letter  V van vis

Woensdag: de letter S van sok

Donderdag: de letter R van roos

Vrijdag: de letter P van pen

Ook leuke boekjes, spelletjes hierrond zijn erg welkom!

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!



Fijn weekend en tot maandag!

Juf Sofie

Thema: Kunst

Beste mama en papa,

 

De voorbije twee weken werkten we in de derde kleuterklas rond het thema ‘Kunst’. We zijn het thema gestart met een woordspin. We zochten naar woorden die te maken hadden met het nieuwe thema.

We kropen in de huid van de volgende kunstenaars:

- We hadden het over Leonardo Da Vinci. Hij schilderde de ‘Mona Lisa’. De juf gaf een extra woordje uitleg over deze kunstenaar. Daarna bezorgde ze ons het hoofd en de handen van Mona Lisa. Wij werkten het kunstwerk af.

- Met vrolijke kleuren, kleurden we onze eigen gezichten in. We baseerden ons hiervoor op de popart-portretten van Andy Warhol .

- Vincent Van Gogh was arm. Hij hield van zonnebloemen en omdat hij ze niet kon betalen, schilderde hij ze. Wij volgden zijn voorbeeld en schilderden 5

zonnebloemen na…



- Piet Mondriaan, een Nederlandse kunstschilder, maakte het werk ‘Tableau’. Wij gingen ook aan het werk met:  rechte lijnen, primaire kleuren, asymmetrie en een duidelijke vlakverdeling.

We tekenden na het beluisteren van het verhaal ‘Ik ben een kunstenaar’. De opdracht was aandachtig luisteren en nadien iets tekenen dat voorkwam in het verhaal. Daarna kwam ieder kind langs bij de juf en gaf een woordje uitleg bij wat hij/zij getekend had.

We stempelden woorden na die te maken hadden met het thema: ‘kunst’.

In de boetseerhoek maakten we met plasticine beelden.

We maakten een tangram (Chinese puzzel).  We tekenden naar stappenplan verschillende voorwerpen na. We telden met kwasten.

In de poppenhoek veranderden we in een kunstenaar en tekenden we elkaar na.

We deden een ‘Tableau Vivant’ en werden levende standbeelden. We bekeken een kunstwerk en beeldden het uit.

De oma van Quinn kwam langs en gaf ons een workshop in de kalligrafie. Wat was dat leuk en interessant.

De papa van Fien (K2) kwam ook langs en tekende met ons

leuke dingen.

 

Volgende week werken we rond het thema: ‘Winter’.

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Kerst

Beste mama en papa,

De voorbije twee weken hebben we het in onze klas gehad over ‘Kerst’.

We versierden onze grote kerstboom met kerstballen, kerstslingers, lichtjes, …. Onze kerstboom stond te schitteren in onze klas!

Na het versieren gingen we aan de slag in onze hoekjes. In de knutselhoek maakten we een cadeautje voor onder de kerstboom. Een cadeautje voor onze mama en papa. Wat we juist gemaakt hebben, blijft nog een goed bewaard geheim ;-).

We schilderden ook Rudolf (het rendier). Dit leverde prachtige resultaten op.

We speelden een telspel met kerstbomen. Om de beurt dobbelden we met de dobbelsteen. We moesten zo snel mogelijk onze kerstboom opvullen met kerstballen (pomponnen). Wie het eerst zijn kerstboom vol met pomponnen had, was gewonnen.

Onze boekenhoek was weer eens aangevuld met leuke prentenboeken over het thema. Zo wordt onze ontluikende geletterdheid geprikkeld. We hebben gemeten met kerstslingers. Welke is de grootste, kleinste, middelgrote? We sorteerden ze volgens lengte en dikte. We telden met kerstballen.  “Meer, minder, evenveel” kwamen aan bod.

We oefenden onze nieuwjaarsbrief. Deze herhaalden we elke dag en zullen we jullie brengen op

1 januari 2019. We verpakten onze nieuwjaarsbrieven, in zelf versierd inpakpapier. Hierbij oefenden we onze fijne motoriek (lussen tekenen, cijfers natekenen en uitprikken) en ontluikende geletterdheid (nastempelen van woorden).

In de derde kleuterklas wordt er graag gewerkt en de juf had werkboekjes voorzien met daarin werkblaadjes.



We experimenteerden ook met Boomwhackers. (Een boomwhacker is een modern percussie-instrument. Het zijn meerkleurige holle plastic buizen die ten opzichte van elkaar harmonisch gestemd zijn. Het instrument wordt bespeeld door hem tegen een andere boomwacker, tegen het lichaam of tegen een ander voorwerp te slaan. Ook kan men hem met stokken bespelen, net als bij een xylofoon.)

Verder stuurden we elkaar een kerstkaartje. We versierden dit mooi en nadien keken we op de namenlijst naar wie we een kaartje gingen sturen. We schreven onze eigen naam en de naam van ons vriendje op de kaart en stopten het in de postbus.

We sloten de tweede week af op een gezellige manier. We konden genieten van een kerstontbijt. Nadien dansten we nog op kerstmuziek, speelden we samen in de zaal en keken we naar een kerstfilm, alles om de vakantie goed in te zetten dus.

Design voor een kerstwens, met leuke typografie, kerstboom in zwart en roze. Met de kerst tekst: De kerstboom is versierd, oud en nieuw wordt gevierd. Veel geluk en liefde Voor komend jaar, wens ik jullie met elkaar.  Kijk bij Luckz.nl voor meer kerstteksten, gedichten en originele design kerstkaarten.Milan is jarig tijdens de vakantie, wij vierden dit dan ook al deze week! Hoera voor Milan!

We heetten ook onze nieuwe klasgenoot ‘Samien’ WELKOM!

 

Ik wens jullie allemaal fijne feesten en het allerbeste voor 2019!

Na de vakantie werken we rond het thema: ‘Kunst/Elmer’.



Hebben jullie leuke prentenboeken, attributen, … over dit thema?

Breng ze dan zeker mee!

Tot maandag 7 januari 2019!

 

Juf Sofie

Thema: Mijn huis

Beste mama en papa,

Vorige en deze week hadden we het in de derde kleuterklas over: ‘Mijn huis’.

Hieronder enkele activiteiten.

Wiskundige activiteiten:

-  We telden met ‘bakstenen’. Meer, minder, evenveel, conservatie, … kwam aan bod.

- In ons huis lopen buizen,. De juf haar handige man maakte van buizen een splitssyteem. Op deze leuke manier ontdekten wij dat we aantallen kunnen splitsen. We noteerden dit zelf op een blad.

- We turfden met hoeveel we thuis wonen.

- We wogen volgende voorwerpen en noteerden hoeveel de voorwerpen wegen (een schaar, een steen, een vork).

- We maakten een huis uit repen papier.

Afbeeldingsresultaat voor mijn huis kleutersTaalactiviteiten:

- We zochten naar woorden die beginnen met de letter ‘H’.

- We luisterden en keken naar verschillende prentenboeken, informatieve boeken over huizen.

- We stelden ons eigen huis voor aan de hand van foto’s.

Muzische activiteiten:

- We musiceerden met potten en pannen.

- We tekenden ons huis.

- We speelden een rollenspel in ons huis.

Wereldoriëntatie:

- Techniek: we maakten een huis uit karton. We ondervonden dat lijm en plakband niet stevig genoeg waren om ons huis aan elkaar te laten kleven.

- Volgens stappenplan tekenden we een huis na.

- We bouwden huizen en straten.

Sociale vaardigheden:

- We vierden de verjaardag van Nina De Schrijver. Zij werd 5 jaar.

 

Volgende week werken we rond het thema: ‘Grootouders’

Gelieve tegen maandag 26/11/19 een foto van uw kind zijn/haar grootouder(s) mee te geven.

 

Fijn weekend en tot maandag!

Juf Sofie

Afbeeldingsresultaat voor mijn huis kleutersIn het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen

wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Thema: Spiekpietjes

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het in de derde kleuterklas over: ‘De Spiekpietjes’.

De juf startte de week met het volgend prentenboek: ‘ De Spiekpietjes’. Hier een korte inhoud:

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/0/3/5/9200000015345305.jpgDe Sint moet zich goed voorbereiden om naar ons land te komen. Hij wil weten welke kinderen braaf zijn en welke ondeugend. Daar heeft hij zijn Spiekpietjes voor. Het zijn kleine Zwarte Pieten die zich bij kinderen in huis of in een klasje verstoppen. Ze bespieden de bewoners en brengen verslag uit bij de Sint met hun mobiele telefoontje. Op 10 november worden alle Spiekpietjes op de rug van een zwerm mereltjes weer naar Spanje gebracht. En dan begint de lange schoorsteentocht van Sinterklaas en de grote Pieten ...

Dit boek vormde een rode draad doorheen onze week. Het volgende viel te beleven:

Wiskundige activiteiten:

-  Tellen met pietenmutsen en zakken (meer-minder-evenveel-aantallen)

- Spiekpietjes van groot naar klein leggen.

 

Taalactiviteiten:

- We rijmden met rijmpiet. Hij kon vroeger zo goed rijmen, maar nu was hij helemaal de kluts kwijt. Wij hielpen hem maar al te graag. Aansluitend maakten we een werkblad.

- We luisterden naar prentenboeken binnen het thema. De juf stelde  inhoudelijke vragen over het verhaal en wij beantwoordden deze.

- Welke woorden beginnen er met de letter ‘S’ van Sinterklaas? Samen gingen we op zoek. Aansluitend maakten we een werkblad.

http://www.despiekpietjes.be/uploads/SPexpoKleurplaatA.jpgMuzische activiteiten:

- We leefden ons in, in de rol van Sint en Piet.

- We leerden een liedje, dat we vrijdag uit volle borst meezongen op het Sint-Maartenfeest.

- We maakten een hoedje voor het Sint-Maartenfeest.

- We kleurden kleurplaten in van ‘De Spiekpietjes’.

- We schilderden of tekenden over Sint en Piet.

- We genoten vrijdag van het Sint-Maartenfeest.

Sociale vaardigheden:

- We genoten ervan om elkaar bezig te zien tijdens het Sint-Maartenfeest.

- We hielpen elkaar bij het plooien van de armen en benen van ons Spiekpietje.

Ter vervanging van juf Diane verwelkomen wij juf Ellen!



Dit was onze fijne week!



Volgende week werken we rond het thema: ‘Mijn huis’.

Graag meebrengen: 1 foto van het huis van jullie kleuter. Deze zal besproken worden tijdens één van de praatrondes.

Fijn weekend en geniet samen van de komst van Sint-Maarten en  Zwarte Piet!

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen

wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

Terug naar school

Beste ouders,

Vorige en deze week werkten we in de derde kleuterklas aan het thema: terug naar school. We leerden elkaar beter kennen en het volgende viel in onze klas te beleven:

- Op vrijdag maakten we kennis met juf Katrien. Zij vervangt juf Sofie op vrijdag vanaf 10u10.

- We schilderden ons zelf op onze knutselmap. Daar komen onze (knutsel)werkjes in terecht.

- We verkenden de verschillende hoeken van de klas

- We speelden een kimspel met spullen uit de klas. De juf had verschillende spullen voor zich gelegd. Die werden bedekt met een deken en de juf haalde één voorwerp weg. Het was aan ons om te zoeken welk voorwerp er weg was.

- We puzzelden, knipten, plakten….

- We vormden met magnetische letters en naar voorbeeld, de namen van onze vriendjes.

- We verkenden ons schooldomein: wie, wat, waar?

- We maakten een tekenverhaal. We luisterden naar wat de juf vertelde en probeerden dan te tekenen wat de juf vroeg.

- We speelden wiskundige spelletjes waar de begrippen: “meer, minder, evenveel” aan bod kwamen.

Volgende week… werken we rond het thema: ‘Dit ben ik’.

Meebrengen: het geboortekaartje van jullie kind. Hebben jullie leuke boekjes, voorwerpen die te maken hebben met dit thema (lichaam, interesses, familie…)? Dan zou het fijn zijn als jullie deze meegeven (naamtekenen a.u.b.).

Fijn weekend

Juf Sofie



In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengenWij nemen afscheid aan het poortje

 

Welkom in de kikkerklas!

WELKOM IN DE KIKKERKLAS!

 

Hallo allemaal,

Nog even genieten van de vakantie, maar toch ook al uitkijken naar het nieuwe schooljaar!

Binnenkort vliegen we er weer in en maken we er samen een leuk en leerrijk schooljaar van.

Op donderdag 30 augustus 2018 organiseren we een terugkomdag, hopelijk tot dan!

Hieronder kunnen jullie alvast de benodigdheden voor de derde kleuterklas terugvinden.

·        een drinkfles

·        een koekendoosje

·        een fruitdoosje

·        een brooddoos

·        een doos papieren zakdoeken

 

 

Tot maandag 3 september 2018!

 

Juf Sofie en Fons