Blog: Kikkerklas

Thema: kerst en nieuw

Beste mama en papa,

We zijn onze nieuwe schoolweek gestart met het thema: “Kerst in de klas”.

We bekeken een echte kerstboom en dit op ons eigen schooldomein. Wat zijn de gelijkenissen en verschillen tussen een echt en een valse spar?

We rolden met plasticine slingers en legden deze over de letters van de volgende woorden: STER, SLINGER, BAL.

We hebben gemeten met kerstslingers. Welke is de grootste, kleinste, middelgrote? We sorteerden ze volgens lengte en dikte. We telden met kerstballen.  “Meer, minder, evenveel” kwam aanbod.

We oefenden onze nieuwjaarsbrief verder in. We gingen bij juf Evy op bezoek. Samen met de kinderen van het eerste leerjaar organiseerden we een leuke activiteit. Meer hierover kan je lezen in de brief die juf Evy heeft meegegeven.

Verder stuurden we elkaar een kerstkaartje. We versierden dit mooi en nadien keken we op de namenlijst naar wie we een kaartje gingen sturen. We schreven onze eigen naam en de naam van ons vriendje op de kaart en stopten het in de postbus. Ferre is jarig tijdens de vakantie, wij vierden dit dan ook al deze week! Hoera voor Ferre!

We sloten deze week af op een gezellige manier. We konden genieten van een kerstontbijt. Nadien dansten we nog op kerstmuziek, speelden we samen in de zaal en keken we naar een kerstfilm, alles om de vakantie goed in te zetten dus.

Ik wens jullie allemaal fijne feesten en het allerbeste voor 2018!

Na de vakantie werken we rond het thema: ‘Winter’.

Hebben jullie leuke prentenboeken, attributen, … over dit thema? Breng ze dan zeker mee!

Tot maandag 8 januari 2018!

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: kerstversiering

Beste mama en papa,

We zijn onze nieuwe schoolweek gestart met het thema: “Kerstversiering”.

We versierden onze grote kerstboom met kerstballen, kerstslingers, lichtjes, …. Onze kerstboom staat te schitteren in onze klas!

Na het versieren gingen we aan de slag in onze hoekjes. In de knutselhoek maakten we een cadeautje voor onder de kerstboom. Een cadeautje voor onze mama en papa. Wat we juist gemaakt hebben, blijft nog een goed bewaard geheim ;-). We leerden een liedje over slingers.

We speelden een telspel met kerstbomen. Om de beurt dobbelden we met de dobbelsteen. We moesten zo snel mogelijk onze kerstboom opvullen met kerstballen (knopen). Wie het eerst zijn kerstboom vol met knopen had, was gewonnen.

Onze boekenhoek was weer eens aangevuld met leuke prentenboeken over het thema. Zo wordt onze ontluikende geletterdheid geprikkeld. We hebben gemeten met kerstslingers. Welke is de grootste, kleinste, middelgrote? We sorteerden ze volgens lengte en dikte. We telden met kerstballen.  “Meer, minder, evenveel” kwamen aanbod. De kerstversiering werd later verkocht in onze winkelhoek.

We bekeken een echte kerstboom en dit op ons eigen schooldomein. Wat zijn de gelijkenissen en verschillen tussen een echte en een valse spar?

We zochten woorden die beginnen met de letter 'k'. De juf had heel wat voorwerpen meegebracht die begonnen met de letter 'k'. We tekenden de voorwerpen en deze kwamen later op een groot blad terecht. Verder oefenden we ook al onze nieuwjaarsbrief in.

Volgende week zetten we ons huidige thema nog even verder.

Voor wie van toepassing: gelieve 1 euro cash mee te geven voor het kerstontbijt!

Fijn weekend en tot maandag.

Juf Sofie

Thema: grootouders

 

Beste ouders,

 

Deze week werkten we nog verder aan het thema: ‘grootouders’.

Onze cadeautjes werkten we mooi af. We hadden een bloem beschilderd. Deze hebben we versierd met propjes crêpe papier en in het midden van de bloem kwam onze naam.

Samen met juf Nikita oefenden we onze kunstjes, want op woensdag kwamen onze lieve grootouders kijken. Het werd een fijn feest. Jong en oud hebben er duidelijk van genoten!

Afbeeldingsresultaat voor oma en opa kleurplaatWe telden met schoenen. De juf stelde de volgende vraag: ‘Wat als we de schoenen op een andere manier leggen? Blijft het aantal dan gelijk?’ Ja. Vijf blijft vijf, hoe het ook geplaatst wordt in de ruimte. Dit heet conservatie!

We vierden de verjaardag van Andert. Hij werd 5. Hoera!

We zijn ook al gestart met het nieuwe thema: ‘Kerstversiering’.

Spullen rond dit thema, mogen altijd meegegeven worden.



Fijn weekend!

Juf Sofie

 

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Ridders en prinsessen

Beste ouders,

Deze week werkten we rond het thema vanuit het kind.  Er werd gekozen voor het thema ‘Ridders en prinsessen’.

We zijn de week gestart met een woordspin over het thema. We leerden het liedje van Ridder Lowie, die heeft een cool zwaard! We maakten van een eierdoos een schatkist/ juwelenkist. In de letterhoek volgden we met een trechter en zand de lijnen van het zwaard, het schild en de kroon. De autohoek werd omgebouwd tot kasteel. Met dozen maakten we een kasteel na dat over een valbrug beschikte. We vonden dit geweldig en kropen in de huid van ridders, prinsessen, koning of koninginnen.

Volgens stappenplan tekenden we een kasteel na.

We dachten na welke woorden er allemaal beginnen met de letter ‘K’ van ‘Kasteel’.

We luisterden naar het tekenverhaal: “Mijn monsterdraak”. De juf vertelde een verhaaltje en wij maakten er een tekening van. Wat een speciale draken allemaal.

We vierden de verjaardag van Vik. Hij werd 5 jaar. Hoera!

Op donderdag kwam de papa van Vik langs. Hij is een echte ridder, ‘Ridder Gary’. Hij toonde ons zijn ridderpak, zijn harnas, helm, zwaard. Hij gaf ons een mooie demonstratie! Wij zijn de papa dan ook heel dankbaar voor deze mooie activiteit! Dank u!

Het was een fantastische week. We hebben heel wat bijgeleerd over ‘Ridders en prinsessen’.

Bedankt aan alle mama’s en papa’s om zoveel leerrijk materiaal mee te geven naar onze klas!

 

Volgende week starten we met het thema ‘Grootouders’.



Meebrengen: foto van de grootouders. Deze zal gebruikt worden tijdens onze praatronde.

Thema: Sint en Piet

 

Beste mama en papa,

Deze week hadden we het over Sint en Piet. In de knutselhoek maakten we een mijter met daarop de S van Sint. We hebben deze letter bekleed met geel papier. Op vrijdag, tijdens het bezoek van Sint en Piet, werd deze mooie mijter dan op ons hoofd gezet.

Zwarte Piet ging uit fietsen,

toen knapte zijn band.

Toen moest hij gaan lopen,

met de fiets aan zijn hand.

Hij kwam in 'n dorpje,

en zei tegen de smid:

'k Geloof dat er in mijn achterband

een pepernootje zit.

 

 

 

Zwarte piet ging uit fietsen

De smid moest toen lachen

en plakte zijn band.

Toen kon Piet weer fietsen

door ‘t hele land.

Och jongens en meisjes

let nu toch eens op!

Misschien zie je Piet wel fietsen

met Sint achterop.

 

De poppenhoek werd omgetoverd tot een werkplaats van Zwarte Pieten. Daar pakten we cadeautjes in. We moesten het papier laten passen rond het cadeautje.  Op een speelse manier waren we dus aan het meten. Op de computer ontdekten we allerlei spelletjes die te maken hadden met het thema. De Sint had ook een probleem. Zijn paard was ziek. Hij vroeg aan ons om een ander vervoersmiddel te maken. De Rijmpiet kwam langs met zijn zak. Daarin had hij voorwerpen gestopt. Hij bracht voorwerpen waar wij een rijmwoord moesten bij zoeken, BIJV: PAARD – STAART – KAART – HAARD …. We leerden het volgende lied voor Sint en Piet en zongen dit uit volle borst mee tijdens hun bezoek.

In de letterhoek overtrokken we blokletters en schreven we de woorden na in blokletters. Onze boekenhoek was aangevuld met leuke prentenboeken over de Sint. We luisterden naar het verhaal over ’Spiekpietje in nood’. Wist je dat… de Spiekpietjes de meest geheimzinnige hulpjes van Sinterklaas zijn? Ze verstoppen zich al vanaf de herfst op de gekste plekken. Zo kunnen ze alle kinderen goed in de gaten houden J. We maakten tekeningen voor Sint en Piet, want op vrijdag genoten wij tijdens het Sint-Maartenfeest van de liedjes/versjes van de andere klassen en van de gekke fratsen van Piet. Ze brachten ons een pakje vol lekkers en leuke klascadeautjes mee. Dank u, lieve Sint en Piet! Verder vierden we ook de verjaardag van Elise! Hoera!

Volgende week werken we rond het thema: Mijn huis.

Indien mogelijk: graag een foto meegeven het huis van uw kleuter. Deze zal gebruikt worden tijdens de praatronde. Dank u!



Fijn weekend en een fijn Sint-Maartenfeest

Groetjes,

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen

wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

Thema: Fruit

Beste mama en papa,

Deze week werkten we rond het thema: ‘Fruit’.

We hebben onze week ingezet met een woordspin. Wat weten wij over fruit? Alle ideeën kwamen op het blad terecht.

We brachten ook fruit mee naar de klas en dit werd bekeken en besproken. Het fruit kwam later van pas bij de huishoudelijke activiteit:  ‘fruitsalade bereiden’. Smullen!

In de knutselhoek schilderden we en fruitmand met daarin drie soorten fruit: 1 ananas, 1 watermeloen en 1 tros druiven.

In de schrijfhoek hebben we een appel bekleed volgens patroon. Eerst knipten we de repen uit, uit drie soorten gekleurd papier. We wisselden drie verschillende gekleurde repen papier met elkaar af. Deze repen papier moesten soms ook op maat gesneden worden zodat ze binnen de appel pasten.

In verschillende reclamefolders zochten we naar verschillende fruitsoorten, knipten deze uit en kleefden deze op.

In de spelletjeshoek was het tellen geblazen. Zo dobbelden we met de dobbelsteen en lazen we het getalbeeld af. Dit getalbeeld gaven wij dan weer door zelfgerolde appels op onze boom te leggen.

Verder telden we nog met fruit. Hoeveel ligt er in de fruitmand? Welk getalbeeld (lineair) en welk cijfer hoort hierbij?

Volgende week werken we nog even verder rond dit thema.

Fijn weekend!

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!

 

 

Thema: dit ben ik!

Beste ouders,

Deze week werkten we in de klas aan het thema: ‘Dit ben ik’.

·         We bekeken ons lichaam eens goed. We hadden aandacht voor onze lichaamsdelen. Waar vinden we welk lichaamsdeel terug? Waarvoor dienen ze? Wat kan ik ermee doen? Enkele kleuters hadden ook een voorwerp mee dat hen typeert. Dit stelden ze dan ook met trots voor in onze kring!

·         We speelden spelletjes zoals:  “muziek maken met onze lichaamsdelen”. ‘Wie is het’? Enz.

·         We schilderden met ecoline een kleurrijke achtergrond. Op deze achtergrond tekenden we onszelf met zwarte stift.

·         We boetseerden met plasticine mannetjes.

·         Aan de hand van een stappenplan tekenden we ons hand, knipten we dit uit, kleefden we dit op en stempelden we de cijfers tot 5 bij onze vingers.

·         We leerden het versje: ‘Wie is wie?’

·         We namen met onze oren verschillende geluiden waar. Wat horen we? En we leerden de klankduur van een instrument kennen.

·         De eerste woordjes werden al eens na gestempeld en we leerden hierdoor op een speelse manier de letters kennen.

 Volgende week werken we rond het thema: “fruit”.

Gelieve het volgende mee te geven aan uw kleuter.

…………………………………………………………………………………………………………………………………dit gaan wij gebruiken bij het bereiden van een fruitsalade.

Leuke prentenboeken, prenten, materialen, folders met daar fruit in zijn welkom!

Fijn weekend

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. Wij nemen afscheid aan het poortje

Thema: terug naar school

Beste ouders,

Vorige en deze week werkten we in de derde kleuterklas aan het thema: terug naar school. We leerden elkaar beter kennen en het volgende viel in onze klas te beleven:

- Op maandag maakten we kennis met juf Lisa. Zij vervangt juf Sofie op maandag vanaf 10u10. Zij leerde ons een leuk versje aan.

- We versierden onze knutselmap. Daar komen onze werkjes in terecht.

- We verkenden de verschillende hoeken van de klas

- We speelden een kimspel met spullen uit de klas. De juf had verschillende spullen voor zich gelegd. Die werden bedekt met een deken en de juf haalde één voorwerp weg. Het was aan ons om te zoeken welk voorwerp er weg was.

- We puzzelden, knipten, plakten….

- We verkenden ons schooldomein: wie, wat, waar?

- We maakten een tekenverhaal. We luisterden naar wat de juf vertelde en probeerden dan te tekenen wat de juf vroeg.

Volgende week… werken we rond het thema: ‘Dit ben ik’. Meebrengen: een voorwerp dat uw kleuter typeert. Hebben jullie leuke boekjes, voorwerpen die te maken hebben met dit thema (lichaam, interesses…)? Dan zou het fijn zijn als jullie deze meegeven (naamtekenen a.u.b.).

Fijn weekend

Juf Sofie

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen. Wij nemen afscheid aan het poortje