Thema: Water

Beste mama en papa,

 

Deze vorige en deze week werkten we in de klas rond het thema: “water”. De juf las het verhaal van “Jaap de krokodil” voor. Deze krokodil had tandpijn en moest het gaatje in zijn tand laten vullen. Na het verhaal poetsten we onze tanden. Onze mond moesten we natuurlijk goed spoelen met… water! In de knutselhoek tekenden we  (met twee armbewegingen) water uit het spuitgat van de walvis. In de waterhoek deden we ervaringen op i.v.m. water (‘inhouden, meer-minder’). Tijdens de zwemles voelden we water echt aan. Enkele activiteiten:

-          We kruipen op de trapjes zoals kikkers, krokodillen, eendjes,…

-          We verplaatsen ons naar de overkant van het zwembad, al springend, al kruipend, al lopend, al stappend, als een rups (achter elkaar), per twee, voorwaarts stappen en handen als roeispanen gebruiken, rugwaarts en zijwaarts stappen, overlopen.

In de ontdekhoek experimenteerden we met drijven en zinken. Wat blijft er drijven op het water? Wat zinkt er naar de bodem? Hieraan hing ook een werkblad vast, we moesten de kaartjes in de juiste tabel leggen (Drijft het? Zinkt het?). In de poppenhoek deden we de was en hingen we deze op aan de waslijn. We dachten na over de volgende vraag: ‘Hoe kunnen we water laten schuimen?’ Waardoor? Waarmee? En voegden de daad bij het woord, experimenteren maar! We gingen in de directe schoolomgeving op zoek naar water. We dachten eerst na waar we water konden terugvinden en legden nadien de route aan elkaar uit. We stonden stil bij de letter ‘W’ van Water. Hoe klinkt deze letter? Welke woorden beginnen nog met de letter ‘W’?

Volgende week werken we rond het thema afval.

We zijn nog steeds op zoek naar dopjes, breng ze dus zeker mee!

Fijn lang weekend!  Juf Sofie

Geen school op:

Woensdag 24 mei 2017

Donderdag 25 mei 2017

Vrijdag 26 mei 2017

In het belang van uw kind en het benutten van de optimale onderwijstijd vragen wij uitdrukkelijk om uw kleuter op tijd naar de klas te brengen.

We nemen afscheid aan het poortje!